
Lauri Oilinki

Ensin ehti 
Turun 

Päivälehti

Turun Päivälehden  
hidastetun kuoleman  

kymmenen viimeistä vuotta



Ensin ehti 
Turun 

Päivälehti





Lauri Oilinki

Ensin ehti 
Turun 

Päivälehti
Turun Päivälehden  

hidastetun kuoleman  
kymmenen viimeistä vuotta



”Miksi ne saavat jäädä paikoilleen,
jotka  sopan ovat keittäneet,
toimittajat kysyivät katkerina.”

Tapaus Uusi Suomi, raportti lehti-instituutin tuhosta.
Johanna Garam, Ahti Pohjalainen, Unto Tikkanen, Otava 1992.

© 2014 Lauri Oilinki
Päällys ja taitto: Books on Demand 
Kustantaja: BoD – Books on Demand, Helsinki, Suomi
Valmistaja: BoD – Books on Demand, Norderstedt, Saksa
ISBN: 978-952-318-034-5



5

Saatteeksi

Turun Päivälehti ehti elää runsaat 102 vuotta. Lehti perustettiin 1898 kan-
sallisen heräämisen aikoihin. Tiedon lisääminen, sivistystoiminta, kulttuurin 
arvostus ja kunkin ihmisen oman arvon nostaminen olivat perusta, jolle 
lehteä ruvettiin rakentamaan. Yhtäläistä äänioikeutta vaadittiin. Maanomis-
tusolojen järjestäminen, naisten aseman kohentaminen, yhtäläinen äänioi-
keus ja raittiustoiminnan tärkeys olivat esimerkkinä tavoitteista.

Turun Päivälehti on aina ollut heikompien puolella. Välillä on oltu vallan-
käyttäjiä vastaan, sitten taas osana konsensusta, yhteisymmärrystä. Tavoit-
teena on aina ollut kansalaisten etu, suomalaisten ihmisten puolustaminen.

Päivälehden viimeiset kymmenen vuotta olivat värikästä aikaa. Koko ajan 
oli taistelua mustaa mörköä, lehtikuolemaa vastaan. Taloudelliset realiteetit 
eivät suosineet lehteä.

Kukoistusaikojakin Turun Päivälehti on elänyt. Sosialidemokraattien 
puoluehajaannuksen aikoihin TP:n merkitys oli suuri, olihan maltillisena 
tunnettu ja sopua rakentamaan ryhtynyt Rafael Paasio pitkään (1942-66) 
lehden päätoimittaja.

Journalistisesti tärkeintä aikaa elettiin Aarne Keskitalon aikana 1966-76. 
Silloin taisteltiin ennen kaikkea sananvapaudesta. Omat koirat olivat pure-
massa kun Ake haluttiin vaientaa. Hän hyökkäsi liian kiivaasti vallanpitäjien 
henkilökohtaisia etuja vastaan. Periaatteen miehenä Aarne Keskitalo ei an-
tanut periksi. Kamppailun kunniaksi Keskitalo sai arvostetun sananvapauden 
miekan. Niinä aikoina koko toimitus seisoi yhtenä rintamana puolustamassa 
sanomisen ja lehdistön vapautta.

Aatteellisuus on työväenliikkeessäkin hiipunut markkinavoimien voimis-
tumisen myötä. Turun kuuluisa opiskelijoiden ja työläisten, ns. älymystön ja 
lehtiväen suosima keskustelupaikka Hämeenportti joutui nuorten salskei-
den saneeraajien kynsiin. Maankuulu merimieskapakka Mosel joutui muut-
tumaan trendiravintolaksi. Työväen liiketoiminta katosi osuuskauppojen ja 
pankkien myötä, vakuutusyhtiökin kaatui ulkomaan seikkailuihin.

Ei lehdistökään hyökkäyksiltä säästynyt. Perinteisten johtajien sijaan tuli 
kuuluja saneeraajia. Puheissa saattoi olla työväenliikkeen mukainen nuotti ja 



6

sanat, mutta teot olivat jyrkempiä kuin patamustilla kapitalisteilla. Sellainen 
herätti kauhua ja inhoa.

Työväenlehdistön toimittajat ovat aina  olleet kiinnostuneita ammat-
tiyhdistystoiminnasta. Turun Päivälehdestä on toimituksen suhteellisesta 
vähäisyydestä huolimatta ollut likimain aina edustus Turun sanomalehti-
miesyhdistyksen hallituksessa. Myös puheenjohtajina on ollut päivälehte-
läisiä. Aktiivisuutta on aina riittänyt. Suomen Sanomalehtimiesten liiton ja 
sittemmin nimen muutoksen myötä Suomen Journalistiliiton valtuusto on 
tuttu useille Päivälehden entisille ja nykyisille toimittajille.

Olen pitänyt pääluottamusmiehen päiväkirjaa kymmenen vuoden ajan, 
lopun aatosta aina lopulliseen lehden ja sen toimitusosaston kuolemaan 
saakka. Päiväkirjan merkinnät ovat omiani. En kirjannut tapahtumia julki-
suutta varten vaan oman muistin tueksi. Halusin jälkeenkin päin tietää, mitä 
kulloinkin olen ajatellut, miten asiat kokenut.

Päiväkirja on päiväkirja. Siinä on siten liian paljon minun mietteitä ja 
lehtileikkeitä jossa itse esiinnyn. Varmasti jokainen toinen päivälehteläinen 
olisi koonnut toisenlaisen koosteen.

Päiväkirja ei ole oikea historiikki. Se on yhden ihmisen näkemys ajan 
virrasta. Paljon tuona kymmenenä vuotena ehti tapahtua. Koko ajan oli 
kuitenkin olemassa luisu kohti kuolemaa, loppumista. Sitä ennustettiin ja 
povattiin, mutta aina yritettiin sinnitellä. Ei ihme, että arvovaltaisellakin 
taholla lehteä ja sen kamppailu kutsutaan sitkeän sissin taisteluksi.

Monta kohtaa olen myöhemmin miettinyt, että pitääkö tuo ja tuokin 
tapahtuma, miete ja arvelu ottaa julkiseen päiväkirjaan mukaan. Sensuuria 
en kuitenkaan ole harrastanut. Kyllä kaikki merkinnät ovat kirjaamisen aikoi-
hin kummunneet syvältä sisimmästä. Jälkeenpäin moni arvio on muuttunut 
toiseksi, niin tapahtumien kuin henkilöidenkin, mutta päiväkirjassa ne ovat 
sen hetkisen mielialan mukaisia.

Niinpä on turha pyytää ystäviltä ja työtovereilta anteeksi. Tuollai-
sina minä koin teidät noina kymmenenä taistelun vuotena. Koettakaa 
kestää.



7

Ensin ehti Päivälehti! Kun tulin ensimmäistä kertaa Lounais-Suomen Kirja-
paino Oy:n latomoon joulukuun 3. päivänä 1966 huomasin kohta taittopa-
lan. Ensin ehti Päivälehti. Taittopalaa käytetään metallilatomossa kun palstan 
päähän jäisi muutoin tyhjä kolo. Tämä palstanpää oli kehitetty varmaan jo 
edellisen vuosikymmenen aikana. Siinä todistettiin, että Päivälehti ehtii ker-
toa uutiset ennen muita lehtiä. Siinä toimituksellisessa tilassa palstanpää oli 
ainakin minun mielestä vitsi. Kun kohta ryhdyin hoitamaan toimitussihteerin 
hommia käytin Ensin ehti Päivälehti –palstanpäätä mielelläni. Aina se hie-
man huvitti ja samalla hirvitti: olisiko väite jo kokonaan kuolemaan tuomittu.

Oikein on tietenkin sanoa Ensin ehti Turun Päivälehti. Päivälehti yksi-
nään on Helsingin Sanomien edeltäjän nimi ja sinne rekisteröity. Turussa 
ja Turun seudulla Turun Päivälehteä on aina kutsuttu Päivälehdeksi, ilman 
etumäärettä.

Tässä päiväkirjassa esiintyviä henkilöitä

Aarnio Osmo, Turun Päivälehden toimittaja
Airas Juhani, TP:n, Demarin ja Uutispäivä Demarin toimittaja
Anttila Antero, TP:n toimitusjohtaja 1993
Arola Kari, Demarin ja Up Demarin päätoimittaja
Harpf Tuomas, Suomen Viestintärahoituksen toim.johtaja
Hyppönen Eila, Journalistiliiton pääsihteeri
Jokela Pirkko, Journalistiliiton lakimies
Jussilainen Anne, TP:n, Demarin ja Up D:n taittaja
Keltaniemi Paula, TP:n ilmoitusmyyjä
Ketonen Keijo, TS-yhtymän toimitusjohtaja
Kirjonen Merja, LSK:n talouspäällikkö
Kujanen Jaana, Demarin ja Up D:n ilmoitusmyyjä
Laitinen Kari, Sdp:n puoluesihteeri, Demarin hallituksen pj
Lehtinen Seppo, Turun sd. kunnallisjärjestön pj
Mainela Liisa, TP:n toimittaja
Marjanen Eeva, TP:n oikolukija



8

Massinen Aimo, TP:n päätoimittaja, TS:n päätoimittaja
Melasalo-Laine Anu, LSK:n kirjaltaja
Nokkala Timo, TP:n, D:n ja Up D:n taittaja
Nurmi Seppo, TP:n freelancer-valokuvaaja
Nyman Vesa, TP:n oikolukija
Oilinki Lauri, TP:n plm 1992-2001, TP:n, D:n ja Up D:n toimittaja
Oras Tytti, Journalistiliiton lakimies
Orkomaa Ilkka, Turun sos.dem. kunnallisjärjestön pj
Paasio Antti, LSK:n ja TP:n hallitusten puheenjohtaja
Paasio Pertti, SDP:n puheenjohtaja, kansanedustaja
Piilonen Teijo, Demarin ja Up D:n pääluottamusmies
Pitkänen Hannu, TP:n ja TS:n toimittaja
Pitkänen Leena, TP:n ja Turkulaisen toimittaja
Polsa Pertti, TP:n (urheilu)toimittaja
Rönnholm Mikko, TP:n hallituksen jäsen
Salmi Arto, TP:n toimitussihteeri
Seessalo-Airas Tytti, TP:n toimittaja
Silvàn Sini, TP:n, D:n ja Up D:n toimittaja, ts-valtuutettu
Suonpää Helena, TP:n konttoripäällikkö
Uitto Teija, TP:n ja Turkulaisen toimittaja
Vainio Timo, TP:n toimi.pääll., D:n ja Up D:n toimittaja
Valjakka Ari, Turun Sanomien vastaava päätoimittaja
Viklund Pauli, LSK:n toimitusjohtaja 1972-93
Voutilainen Teuvo, TP:n, D:n ja Up D:n ilmoitusmyyjä
Vuorenrinne Antti, TP:n päätoimittaja ja toim. johtaja

Käytettyjä lyhenteitä
D = Demari
Hesari, HS = Helsingin Sanomat
LSK = Lounais-Suomen Kirjapaino Oy
Plm = pääluottamusmies
STT = Suomen Tietotoimisto
Tessi = tes, liittojen välinen työehtosopimus



9

TP = Turun Päivälehti
TS = Turun Sanomat
Up D = Uutispäivä Demari
UP = UP-uutispalvelu, uutistoimisto

Turun Päivälehden pääluottamusmiehen raporttivihko 1.1.1992 – 
31.12 2001

Hieman aiemmista lähivuosista:

Lehti ja sen toimitus on ottanut tiukasti kantaa asioihin. Tavoitteena on 
ollut oman lehden ja koko ns. työväenlehdistön etu. Toimitus on kantanut 
huolta myös käytännön asioista, mm. oikoluvusta. Saatekirjelmässä 1974 
lehden silloiselle johtokunnalle sanotaan: ”Kiinnitämme oheisessa kannan-
otossa huomiota TP:ssä esiintyviin panovirheisiin. Ongelma on niin pha, 
että se on mielestämme koljattava. Esitämme myös knon. Hyvää Jolua. 
PS. Tätäkään ei ole oikluetu”. 

Vuonna 1985 Pohjois-Karjala irtisanoi kaksi toimittajaa. TP:n toimituk-
sen tyrmistys on kova. Kirjelmät lähtivät niin lehden toimitusjohtajalle kuin 
Sdp:n puoluetoimikunnalle, Suomen Sanomalehtimiesten ja Sos.dem. sano-
malehtimiesten liitolle kuin T-lehdistölle. Kantaa otettiin herkästi muidenkin 
puolesta.

Puolueen juuri valittu puheenjohtaja Kalevi Sorsa sai heti (13.6.1975) 
terveisiä toimitukselta: meille ja muille työväenlehdille ne isot jutut pitää 
ensin kertoa, ei millekään porvarilehdelle. Esimerkiksi uutinen Sorsan hal-
lituksen erosta kerrottiin ensin muualla kuin puolueen omissa lehdissä. Ja 
sekös jurppi.

Suuri sota käytiin vuonna 1975 lehden ammattiyhdistystoimittajan 
palkkaamisesta. Johtokunnan enemmistö ajoi erikoistoimittajan paikalle 
ay-toimitsijaa, miestä jolla ei ollut toimittajakokemusta. Jälkeenpäin pitää 
ihmetellä, mitä kaikkea korkeat paikallistason toverit keksivät, ja muka leh-
den hyväksi.



10

Omia aluetoimituksia Salossa ja Uudessakaupungissa  toimitus joutui 
puolustamaan kuin emokissa pentujaan. Varsinaisesti se olisi ollut johtokun-
nan tehtävä, ja talon johdon, mutta niin se vain kävi. Tovereiden päätösten 
takana olivat poliittiset syyt ja päättäjien omat henkilökohtainen edut, toi-
mituksella journalistiset. Väkisinhän ne törmäävät.

Yksi episodi oli sekin, kun toimitusosasto kirjelmöi 14.3.1974 puolueen 
tiedotusosastolle hankkeesta kartoittaa sosialidemokraattiset tiedottajat 
maan porvarillisissa tiedotusvälineissä. Hanke sai osastolta tyrmäyksen. 
Kun tiedetään keitä demaritoimittajia on porvarilehdissä töissä, alkavat 
korkeat toverit tiedottaa asioista heidän kautta, ja työväenlehdet jäävät 
vaille uutisia. Se tietää työväenlehtien kuoleman tulevan yhä lähemmäs.

Sdp:n puoluetoimikunta 21.3.1974 allekirjoittajana SDP:n puoluetoimi-
kunnan sihteeri Martti Åberg vastasi osastolle, että mitään erityistä porva-
rilehtien kartoitusta ei ole käynnissä. ”Yleisluonteisena periaatteena pitää 
puoluetoimikunta sitä, että sosialidemokraattien tiedotustoiminnassa on 
käytettävä kaikkia mahdollisia tiedotuskanavia, joiden avulla voidaan saa-
vuttaa tuntuvia tuloksia”… ”Puolueen yhteydet porvarillisiin lehtiin, sekä 
porvarillisiin että sosialidemokraattisiin toimittajiin, ovat lisääntyneet. Kat-
somme että huolestumiseen ei varsinaisesti ole aihetta”.

Tekijänoikeuksistakin riideltiin ja napistiin. Turun Päivälehti on sos.dem. 
puolueen piirilehti. Turun työväentalon väki piti oikeutenaan käydä ha-
kemassa lehden arkistosta tarvitsemansa valokuvat piirin jäsenlehden tai 
ilmoitusten käyttöön. Siitä nousi haloota. Niinpä 7.4.1983 Turun työvä-
entalon työhuonekunta allekirjoittajina Esko Salonen, Ilkka Kero, Timo 
Valonen ja Ilkka Sepponen vaativat selvitystä kuvien käytöstä. ”Ymmär-
täen tekijänoikeudet ja olemassa olevat sopimukset, haluaisimme tietää, 
molemminpuolisten väärinymmärrysten välttämiseksi, keiden toimittajien 
kuvia ei saada em. järjestöjen (sos.dem. piiri ja kunnallisjärjestö) käyttöön, 
edes lainaksi, sekä mitä lainaaminen maksaisi”.

Jaa-a, mitenhän toverit olisivat suhtautuneet, jos olisi ilmoittautunut ha-
luttomaksi.

Työväentalon ja –talojen porukoiden kanssa oli ainakin vielä 70-luvulla 
hankausta. Taloilla ajateltiin, että totta kai työväenlehden toimittaja tulee te-



11

kemään juttua heidän yhdistyksensä vuosikokouksesta. Olisi pitänyt mennä 
omalla ajalla ja vapaa-ajalla ja työajalla. Onneksi silloin jo alettiin oikeasti 
olla ylpeitä kuulumisesta ammattiliittoon. Kun sanoi, että lehtitalolla ei ole 
varaa maksaa ylitöistä eikä sunnuntaitöistä, alkoivat puheet hiljetä. Varsinkin 
kun siihen lisäsi, että me kuulumme ay-liikkeeseen ja noudatamme tessiä, 
ollaan jopa ylpeitä siitä.

Lehtiväen palkkausjärjestelmän uudistusta on pohdittu pitkään ja lausuntoja 
on kerätty. Vuonna 1986 Sanomalehtimiesten liiton tes-valiokunnan jäsen L. 
Oilinki sai viedäkseen liittoon terveisiä: Jokapaikan höylät eli yksin toimivat 
pitää saada ylempään palkkaluokkaan. Samoin reportterit. ”Ai kun hienoa 
olisi saada Suomen lehdistöön nimike reportteri”, annettiin evästyksiä.

Sisäiset riidat repivät välillä toimitusta. Yhteen aikaan Päivälehden toimit-
taja ja valokuvaaja eivät mahtuneet kulkemaan työkeikoilla edes samassa 
taksissa. Toinen meni edellä, toinen tuli perässä. Sattuivat olemaan eri per-
heitten jäseniä. Siihen aikaan yhdentoista hengen toimituksessa oli kolme 
avioparia. Oli selvää, että ristiriitoja ja oikeita riitoja esiintyi. Seurauksena oli 
toimitusosastosta ja vasenryhmästä eroamisia. Vasenryhmä oli vasemmis-
tolaisesti ajattelevien yhteisporukka Turussa. Myös toimitusosaston työhön 
osallistuminen evättiin yhdeltä osaston jäseneltä joksikin aikaa nimitysrii-
tojen seurauksena.

Riitojen syinä olivat yleensä luottamustoimet. Varsinkin lehtimiesten liitto-
hallituksen paikka aiheutti kovaa porua, itkua ja välien katkaisemisia, samoin 
Turun sanomalehtimiesyhdistyksen puheenjohtajuus ja hallituksen paikat.

Oman toimituksen nimitysasioihin puututtiin tietenkin herkästi, samoin 
päätoimittajan valintaan. Kantoja esiteltiin kärkevästi. Kieli oli kovaa, samoin 
ääni. Isoon ääneen vaadittiin myös toimituksen edustusta lehden johtokun-
taan, myöhemmin hallitukseen.

Kokonaan oma tarinansa on päätoimittaja Aarne Keskitalon kausi (1966-
76) Turun Päivälehdessä. Se oli taistelun ja kirjelmien aikaa. Myös julkisuutta 
käytettiin hyväksi. Se johti nimittelyihin ja riitoihin. Toimitus seisoi vakaasti 
Aken takana tuomitsemassa lehden linjan muutosyritykset. Oi niitä aikoja.



12

Konsernin osalta rönsyjä ajautui tai tehdyn strategian mukaisesti ostettiin 
emoyhtiö LSK:n syliin. Niinpä myös Raision-Naantalin suunnalla pitkään ja 
jokseenkin menestyksekkäästi aiemmin hoidettu paikallislehti Uutisvaljakko 
tuli jo voimansa menettäneenä kirjapainon hallintaan 22.1.1991. Ostopäätös 
tehtiin tilisaamisten varmistamiseksi. Arvio oli, että lehteä voitaisiin kehittää 
pitkäaikaiseksi kirjapainon asiakkaaksi.

Mutta tuli lama, kunnat lopettivat lehdessä ilmoittelun. Ilmestymispäi-
vien vähentäminen ei riittänyt, ei myöskään väen vähentäminen. Se tiesi 
talousvaikeuksien kasvua. Rönsyjen keräämistä se ei hillinnyt.

Rönsyjä kertyi ajan mittaan melkoinen mokoma.
Lounais-Suomen Kirjapaino Oy:n yhtiöomistukset vuonna 1993:
Turun Valkoinen talo Oy 33 %
Ammattimedia 100 %, Valjakko Oy 100 %,  TP Oy 100 %, Halikon 

Kustannus Oy 100 %, Turkulainen Oy 60 %,
Oy Turun Kaapeli-tv 23,3 %
Turun Päivälehti omistaa Salon Alueradiosta 6 %, Halikon Kustannus 

Salon Alueradiosta toiset 6 %. Kaapeli-tv omistaa Paikallistv:stä 13,3 % 
ja Turun Paikallisradio Oy:stä (Auran Aallot) 70 %. Paikallisradio omistaa 
radiomainontatoimisto Äänimaasta 60 % ja Rabo Oy:stä 15 %.

Keskeneräiset asiat 31.12.1991 saakka

1. T-ryhmäläiset - liittorajat
Kiistaa käyty kohta 10 vuotta. Työnantajan tavoite pakottaa oikolukijat Eeva 
Marjanen ja Vesa Nyman Kirjaliiton jäseniksi, alentaa palkkaa ja muuttaa 
työtehtäviä.

Kiista edelleen auki. Työntekijäin vastustus kova.
Ei juuri nyt esillä
(Huomautus 1993: ei mitään puhetta, ei muutoksia)

Kirjaliitossa pienemmät palkat ja erilaiset lomaedut kuin sanomalehtimies-



13

ten liitossa. Muutos myös vähentäisi toimitusväen vaikutusvaltaa. Siksi työn-
antaja on asiaa niin kovasti ajanut koko viime vuosikymmenen.

2. Toimitussihteerikysymys
Kiista alkoi keväällä –91. Työnantajan tavoite: toimitussihteerinimike pois, 
kaikki toimittajat taittavat juttunsa, iltatoimittaja kokoaa lehden. Korkeampi 
B-palkkaryhmä pois. Kontaktipinta ilmoittajiin lisääntyy.

Työntekijäin kanta: ei voi suostua palkan alennukseen. Toimitussihtee-
reitä tarvitaan aina. Työnantaja yrittää ujuttaa lehteen puffeja uudistuksen 
(”kontaktipinta”) varjolla. Ei voi suostua.

Neuvoteltu liittojen välillä.
Toimitussihteeririita menossa työtuomioistuimeen tammi-helmik. 1992.
(Ratkaisu työtuomioistuimessa heinäkuussa 1992 työntekijäin hyväksi. 

Toimitussihteerit elävät ja voivat hyvin.)

Toimitussihteerikysymyksessä yritettiin murtaa perinteistä toimituksen 
työnjakoa työnantajaliiton ohjeiden mukaan. Turun Päivälehden toimituksen 
ja kirjapainotalon johto oli siihen valmis. Osoitti asiantuntemattomuutta.

Toimitussihteerit ovat lehdessä tärkeä porras. Sihteeri tekee kaikkea 
muuta kuin sihteerin töitä. Hän kokoaa lehden sivut, valitsee tarjolla ole-
vasta aineistosta lehteen menevät, käsittelee jutut, otsikoi tai hyväksyy toi-
mittajien tekemät otsikkoehdotukset, lyhentää juttuja, terävöittää, muuttaa 
ja karsii. Murtaa törkeällä tavalla tekijänoikeuksia, mutta niin on toimituk-
sissa aina tehty ja niin on sovittu tehtäväksi eteenkinpäin.

Toimitussihteerin työnimikkeenä voi olla moni muukin. On keskuspöytää, 
keskuspöydän vuorolaisia, listamiehiä jne. Pienemmissä toimituksissa ei 
ole erikseen uutispäälliköitä vaan hommat hoitaa juuri toimitussihteeri. 
Työstään toimitussihteeri saa normaalin toimittajan palkkaa suurempaa 
B-palkkaa.



14

Toimitussihteerien poistosta päättivät korkeat toverit

Turun Päivälehti Oy:n hallitus päätti toimitussihteerien poistamisesta ko-
kouksessaan 4.12.1989 klo 10 Nuppulantien toimitalossa. Päätöstä olivat 
tekemässä seuraavat korkeat työväenliikkeen toverit: Antti Paasio (pj., 
lehtitalouden professori), Risto Ahonen (sd. kansanedustaja), Ilkka Kero 
(sos.dem. piirisihteeri) ja Erkki Vuorinen (Työväenlehtien Kustannus Oy:n 
toimitusjohtaja). Lisäksi kokouksessa olivat läsnä Merja Kirjonen (LSK:n 
talouspäällikkö), Pauli Viklund (LSK:n toimitusjohtaja), Antti Vuorenrinne 
(Turun Päivälehden päätoimittaja) ja Ilkka Wäck (Turun Päivälehden mark-
kinointipäällikkö). Pöytäkirja kirjaa päätöksen yksimielisenä, ilman vastalau-
seita tai epäilyjä.

Päätös kuului: ”6§ Toimitusjohtajan tilannekatsaus. Vuoden 1988 tulos, 
marraskuun ilmoitusmyynti jäi edelleen tulostavoitteestaan, käyttökate-
tavoite ennuste – 3.450 (tarkoittaa 3,45 miljoonaa markkaa). Toimitus-
päällikön toimenkuvan muutosprosessi käynnistetty (toimituspäällikkö 
artikkelitoimittajaksi), toimitussihteerien työaikojen muutos toteutetaan 
alkuvuodesta 1990.”

Lehden toimintasuunnitelma vuodelle 1990 lupasi kasvua ilmoitusmyyn-
nissä kahdeksan prosenttia. Kuluvan vuoden osalta kertomus toteaa: ”Talo-
udellisesti lehti ei saavuttanut sille asetettuja tavoitteita. Ilmoitusmyynti on 
edelleen vaikeutunut säännöllisten ilmoitusasiakkaiden määrän vähetessä. 
Ilmoitusmyynnin vaje on samalla heijastunut palkkakustannusten kasvuna.” 

Siis kun myyjien myynti on pienentynyt ja provisiopalkat ovat sitä kautta 
vähentyneet on nostettu myyjien kuukausipalkkaa, pohjapalkkaa. Mitenkä-
hän sitä on perusteltu. Myyjät saavat kuukausittaisen pohjapalkan ja pro-
visiota myytyjen ilmoitusten perusteella.

Toimitussihteerien toimenkuvan muutokseen perustuen jaettiin Turun 
Päivälehden toimitussihteereille irtisanomislaput 7.5.1991. Niitä ei otettu 
vastaan eikä allekirjoitettu. Tiedettiin että riita tulee ja asia ratkaistaan 
oikeudessa.



15

”Toimitussihteerin toimenkuvan muuttaminen
Lauri Oilingin ja Arto Salmen nykyiset toimitussihteerien toimet lakkau-

tetaan 1.6.1991 alkaen.
Mainitusta päivästä alkaen heidän toimenkuvaansa kuuluvat normaalit 

toimittajien tehtävät sekä taittavana toimittajana toimiminen TP:n toimi-
tuksessa käyttöön tulevan vuorojärjestelmän mukaan.

Toimenkuvan muutoksesta johtuen Oilinki ja Salmi siirtyvät henkilökoh-
taiselle palkalle A-ryhmään myös 1.6.1991.

Turun Päivälehti Oy (leima)
Olemme vastaanottaneet edellä esitetyn toimenkuvan muutoksen. Tu-

russa 7.5.1991. Lauri Oilinki, Arto Salmi.”

Tuota paperia ei allekirjoitettu eikä kuitattu vastaanotetuksi. – Mutta ih-
meen pitkään, koko alkutalven ja kevään asiaa esiteltiin ja vatvottiin. Toi-
menkuvan muutosvaatimuksen arvattiin heti alussa lähteneen työnanta-
jaliiton piiristä. Sillä pyrittiin lisäämään työnantajan valtaa, pienentämään 
toimittajien palkkoja ja näpäyttämään muutoinkin omista oikeuksistaan 
kiinni pitäviä toimittajia. Kun työväenlehdeksi tunnustautuva TP murtaisi 
tällä tavalla työsopimusta pääsisivät myös muut lehdet tekemään samoin. 
Kun työväenlehti  hyväksyisi muutoksen olisi se helppo ujuttaa läpi muun 
lehtikentän.

Turun Päivälehti ei ollut yksin. Myös viimeisiä vetelevä Uusi Suomi oli 
työnantajapatruunien koekenttänä. Siellä haluttiin säästöjä ja panna koko 
lehden tekoon osallistuvat 380 työntekijää seitsemäksi päiväksi pakkolo-
malle. Päätoimittaja Jarmo Virmavirta lakimiehenä sanoi, että ilman pitkää 
yt-prosessia hanke ei onnistu, mutta US:n johto uskoi työnantajaliiton la-
kimiehiin, ja hävisi. Työnantajaliitto sai työtuomioistuimessa 15 000 markan 
sakot työehtosopimuksen tahallisesta rikkomisesta. Pääsihteeri Eila Hyppö-
nen sai journalistien kiitokset hyvästä asianajosta. ”Sai parikymmenvuotisen 
uransa makeimman voiton”, Tapaus Uusi Suomi, raportti lehti-instituution 
tuhosta kirjoittaa (Johanna Garam, Ahti Pohjalainen, Unto Tikkanen 1992). 
riemuitsi.



16

25.4.1991. Talouspalaveri. Toimitusjohtaja ilmoitti, että toimitussihtee-
rien osalta ”kontaktipinta ei pidä”.  24.5. toimitussihteeriasia siirtyi liittojen 
väliseksi riitelyksi. Tuo tarkoittaa sitä, että toimitussihteerit eivät ymmärrä 
laittaa puffeja lehteen, eivät ymmärrä pilata lehden taittoa laittamalla esim. 
Valion mainoksen ja Valiosta kertovan jutun vierekkäin. Toimitussihteerit 
haluavat pitää kiinni työsopimuksesta ja sen puffikiellosta, noudattaa tessiä.

3. Taloustilanteeseen vedoten toimitus on suostunut valokuvakattoon á 
15 kuvaa/kk korvauksissa.

Valokuvakatto tarkoittaa ns. päällekkäistyökorvausta. Kirjoittava toi-
mittaja saa pientä korvausta kun ottaa itse myös valokuvat juttuunsa. Jos 
katto on 15 kuvaa kuukaudessa ei sen yli menevistä kuvista enää makseta.

Valokuvien otosta on aina käyty kinaa toisaalta työnantajan ja työnteki-
jäin välillä, toisaalta myös toimittajien ja valokuvaajien kesken. Kuvapalkkio 
innostaa toimittajia valokuvaamaan ja silloin säästyy lehtikuvaajan palkka, 
valokuvaajat sanovat. Toimittajat taas marisevat, että ei voi keskittyä sa-
maan aikaan valokuvaukseen ja kirjoittamiseen.

Toimitus ehdotti myös muita toimia talouden kohentamiseksi:
Markkinointia on tehostettava. Esim. urheiluilmoitukset (TPS ja TuTo) 

vaarassa jäädä pois, jos ei jakseta seurata pelikalenteria.
Kun lehdessä on ollut juttu yrityksestä, sinne parin päivän päästä mark-

kinointipuolelta kohtelias soitto. ”Haluatteko jatkaa yrityksenne julkisuus-
kampanjaa. Meillä on teille oivallinen tarjous, 2x80 mm ilmoitus maksaa xxx 
markkaa ja 3x150 ilmoitus YYY markkaa (vrt jutut Liedon säästöpankista, 
siellä koettiin, että lehti seuraa myös heidän asioitaan, ja kun aikaansaapa 
ihminen soitti muutama päivä jutun ilmestymisen jälkeen, tuli ilmoitus että 
paukahti).

Painotetaan tässä ja nyt tilannetta: 38 prosenttia turkulaisista äänestää 
demareita. Tämän kertominen on valtti, juuri Päivälehteä ne lukevat tietoa 
saadakseen, ja tässä lehdessä ilmoitukset eivät huku muiden joukkoon 
(valitettavasti).

Kulujen vähentämiseksi toimitus on vähentänyt iltavuoroja.



Turun Päivälehti ehti elää ja vaikuttaa kolmel-
la vuosisadalla. Lehti perustettiin 1898 ja se 
kuoli lopullisesti tammikuun lopussa 2001. 
Lehti ennätti siten uuden vuosituhannen en-
simmäiseksi lehtikuolemaksi.

Turun Päivälehden vimeiset vuodet olivat ki-
peää kamppailua mustaa mörköä, lehtikuole-
maa vastaan. TP harjoitteli kuolemaa jo 1993, 
jolloin se ja emoyhtiö Lounais-Suomen Kirja-
paino Oy tekivät konkurssin.

Lehden pitkäaikainen toimitussihteeri Lau-
ri Oilinki piti tarkkaa pääluottamusmiehen 
päiväkirjaa lehden viimeisestä kymmenestä 
vuodesta. Päiväkirja kirjaa toimituksen pelko-
ja, toiveita, mietteitä ja arveluja tuolta ajalta. 
Apuna on ollut myös lehtiyhtiön hallituksen 
pöytäkirjat konkurssiin menon ajalta.

Päiväkirjassa on kovaakin kritiikkiä paikallisia 
ja valtakunnallisia päättäjiä kohtaan. Useassa 
kohdassa heijastuu käsitys, että toisin toimi-
malla olisi lehtikuolema voitu välttää tai aina-
kin olisi saatu lisäaikaa jatkamisen edellytyk-
siin.

ISBN: 978-952-318-034-5

www.bod.fi


