A-veneet — Suomalainen konstruktioluokka
Saavalainen, TapioTuotetiedot
Nimeke: | A-veneet — Suomalainen konstruktioluokka |
Tekijät: | Saavalainen, Tapio (Kirjoittaja) |
Tuotetunnus: | 9789525045598 |
Tuotemuoto: | Kovakantinen kirja |
Saatavuus: | Tilaustuote toimitetaan myöhemmin |
Hinta: | 50,00 € (43,86 € alv 0 %) |
Kustantaja: | Litorale |
Painos: | 2015 |
Julkaisuvuosi: | 2015 |
Kieli: | suomi |
Sivumäärä: | 231 |
Tuoteryhmät: | Kaikki tuotteet |
Kirjastoluokka: | 79.14 Soutu. Melonta. Purjehdus |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | purjeveneet, kilpaveneet, purjehtijat, veneenrakennus, urheilukilpailut, järjestötoiminta, purjehdus, historia |
Suomen Purjehtijaliitto (SPL) hyväksyi Erikoisluokka A-säännön Turussa pidetyillä purjehtijapäivillä joulukuussa 1935. A-veneestä tulisi erinomainen suomalainen konstruktio - nopea, merikelpoinen, tilava ja näin ollen mukava. Kasvuympäristö tälläiselle venetyypille oli suotuisa.
1930-luvun lopulla ja 1940-luvulla luokka kasvoi nopeasti sodasta huolimatta ja suomalainen purjehdusväki oli innoissaan. Vuosien 1936 ja 1952 välillä Suomessa rakennettiin kaikkiaan 29 A-venettä ja lisäksi Ruotsissa niitä tehtiin kaksi. ”Suuri lukumäärä Erikoisluokka A:n veneitä tekee pursiseuran satamasta hyvin koristeellisen”, kuvaili NJK:n vuosikirja A-veneen esteettisiä ominaisuuksia vuonna 1943.
Vuonna 2015 - tasan 80 vuotta luokan syntymän jälkeen - alkuperäisistä A-veneistä vielä lähes puolet purjehtii. Heinäkuussa 2008 Hufvudstadsbladet kirjoitti A-veneiden kilpailusta Hangon Regatassa: ””Hyvin hoidetut ja sulavaliikkeiset Erikoisluokka A:n veneet purjehtivat erinomaisesti ja hienoin manööverein. Kamppailu veneenmittaisista eduista oli hämmästyttävän tasaista näiden yli 60 vuotta vanhojen konstruktioluokan veneiden välillä.”
Suomalaista kulttuurihistoriaa Erikoisluokka A loi sillä, että sen design on puhtaasti suomalainen. A-veneen mittasääntö on - toisin kuin muiden konstruktioluokkien säännöt - puhtaasti kotimaista alkuperää. Ja suosionsa huippuvuosina luokassa purjehtivat maan parhaat ruorimiehet ja miehistöt. Näistä syistä luokan historiikki on ainutlaatuinen Suomen kulttuuri- ja purjehdushistoriassa.
Teoksessa etsitään vastauksia kysymyksiin: ”Mitä A-veneluokan perustamisella tavoiteltiin? Miten A-venesäännössä heijastuvat muiden konstruktioluokkien sääntöjen kehitystrendit? Mihin Erikoisluokka A asettuu Suomen purjehdushistoriassa? Millainen on yksittäisten A-veneiden tarina? Mikä vene oli nopein kilparadoilla? Ketkä purjehtivat A-veneillä? Ketkä suunnittelivat A-veneitä ja kuka piti yllä A-venetraditiota? Millaiset ovat A-veneiden ja muiden konstruktioluokkien tulevaisuuden näkymät?”
1930-luvun lopulla ja 1940-luvulla luokka kasvoi nopeasti sodasta huolimatta ja suomalainen purjehdusväki oli innoissaan. Vuosien 1936 ja 1952 välillä Suomessa rakennettiin kaikkiaan 29 A-venettä ja lisäksi Ruotsissa niitä tehtiin kaksi. ”Suuri lukumäärä Erikoisluokka A:n veneitä tekee pursiseuran satamasta hyvin koristeellisen”, kuvaili NJK:n vuosikirja A-veneen esteettisiä ominaisuuksia vuonna 1943.
Vuonna 2015 - tasan 80 vuotta luokan syntymän jälkeen - alkuperäisistä A-veneistä vielä lähes puolet purjehtii. Heinäkuussa 2008 Hufvudstadsbladet kirjoitti A-veneiden kilpailusta Hangon Regatassa: ””Hyvin hoidetut ja sulavaliikkeiset Erikoisluokka A:n veneet purjehtivat erinomaisesti ja hienoin manööverein. Kamppailu veneenmittaisista eduista oli hämmästyttävän tasaista näiden yli 60 vuotta vanhojen konstruktioluokan veneiden välillä.”
Suomalaista kulttuurihistoriaa Erikoisluokka A loi sillä, että sen design on puhtaasti suomalainen. A-veneen mittasääntö on - toisin kuin muiden konstruktioluokkien säännöt - puhtaasti kotimaista alkuperää. Ja suosionsa huippuvuosina luokassa purjehtivat maan parhaat ruorimiehet ja miehistöt. Näistä syistä luokan historiikki on ainutlaatuinen Suomen kulttuuri- ja purjehdushistoriassa.
Teoksessa etsitään vastauksia kysymyksiin: ”Mitä A-veneluokan perustamisella tavoiteltiin? Miten A-venesäännössä heijastuvat muiden konstruktioluokkien sääntöjen kehitystrendit? Mihin Erikoisluokka A asettuu Suomen purjehdushistoriassa? Millainen on yksittäisten A-veneiden tarina? Mikä vene oli nopein kilparadoilla? Ketkä purjehtivat A-veneillä? Ketkä suunnittelivat A-veneitä ja kuka piti yllä A-venetraditiota? Millaiset ovat A-veneiden ja muiden konstruktioluokkien tulevaisuuden näkymät?”