Altered Experience in Dance/Dancing — Investigation into the Nature of Altered Experience in Dancing and Pedagogical Support
Gold, LindaTuotetiedot
Nimeke: | Altered Experience in Dance/Dancing — Investigation into the Nature of Altered Experience in Dancing and Pedagogical Support | ||
Tekijät: | Gold, Linda (Kirjoittaja) | ||
Tuotetunnus: | 9789526670195 | ||
Tuotemuoto: | Pehmeäkantinen kirja | ||
Saatavuus: | Toimitusaika 1-3 arkipäivää | ||
Hinta: | 39,00 € (34,21 € alv 0 %) | ||
|
|||
Kustantaja: | Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu |
Sarja: | Acta scenica 38 |
Painos: | 2013 |
Julkaisuvuosi: | 2013 |
Kieli: | englanti |
Sivumäärä: | 217 |
Tuoteryhmät: | Kaikki tuotteet Tietokirjallisuus |
Kirjastoluokka: | 77.32 Tanssitaide |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | tanssi, moderni tanssi, opetus, pedagogiikka, taidepedagogiikka, kokemukset, kokemuksellisuus |
Merits of altered experience in dance are rarely included in dance training, and seldom investigated in dance research. This omission is relevant to students pursuing educational career goals in dance and to curriculum intended to develop dance artists. Linda Gold, dancer, choreographer, and educator for over forty years demonstrates in her dissertation “Altered Experience in Dance/Dancing” how the phenomenon of altered experience can be investigated in the classroom using a hermeneutic phenomenological research methodology, and how subjective experience may be collected and analyzed using a reflective, dialogic interpretive process.
This research investigates the nature and qualities of altered experience found in dance and dancing, and how this dimension of experience can be fostered in the pedagogical context of the modern dance class. Using a phenomenological approach it explores and interprets written responses and interview material gathered from students in a one-semester college course that applied an experiential teaching approach grounded in modern-postmodern dance and somatic practices. Further, this book demonstrates a research methodology that can be implemented in the classroom and is useful for future investigations of altered experience in dance/dancing.
Tanssin opetuksessa ja tutkimuksessa otetaan harvoin huomioon tanssijan luovassa tilassa saavuttama muuntunut kokemus. Sillä on kuitenkin keskeinen merkitys tanssijan työssä ja koulutuksessa. Yli neljäkymmentä vuotta tanssijana, koreografina ja opettajana toiminut Linda Gold esittää väitöstutkimuksessaan ”Altered Experience in Dance/Dancing”, miten muuntunutta kokemusta voidaan tutkia tanssin opetuksessa hermeneuttisen fenomenologian välinein.
Tutkimus havainnollistaa, miten subjektiivisia kokemuksia voidaan kerätä ja analysoida reflektoivan ja keskustelevan tulkintaprosessin avulla. Se tarkastelee fenomenologisesta näkökulmasta tanssinopiskelijoilta kerättyä haastattelumateriaalia ja kirjallista aineistoa. Tutkimus selvittää, mitä muuntunut kokemus tanssin kontekstissa tarkoittaa, ja miten sitä voidaan käyttää hyväksi tanssijoiden koulutuksessa.
This research investigates the nature and qualities of altered experience found in dance and dancing, and how this dimension of experience can be fostered in the pedagogical context of the modern dance class. Using a phenomenological approach it explores and interprets written responses and interview material gathered from students in a one-semester college course that applied an experiential teaching approach grounded in modern-postmodern dance and somatic practices. Further, this book demonstrates a research methodology that can be implemented in the classroom and is useful for future investigations of altered experience in dance/dancing.
Tanssin opetuksessa ja tutkimuksessa otetaan harvoin huomioon tanssijan luovassa tilassa saavuttama muuntunut kokemus. Sillä on kuitenkin keskeinen merkitys tanssijan työssä ja koulutuksessa. Yli neljäkymmentä vuotta tanssijana, koreografina ja opettajana toiminut Linda Gold esittää väitöstutkimuksessaan ”Altered Experience in Dance/Dancing”, miten muuntunutta kokemusta voidaan tutkia tanssin opetuksessa hermeneuttisen fenomenologian välinein.
Tutkimus havainnollistaa, miten subjektiivisia kokemuksia voidaan kerätä ja analysoida reflektoivan ja keskustelevan tulkintaprosessin avulla. Se tarkastelee fenomenologisesta näkökulmasta tanssinopiskelijoilta kerättyä haastattelumateriaalia ja kirjallista aineistoa. Tutkimus selvittää, mitä muuntunut kokemus tanssin kontekstissa tarkoittaa, ja miten sitä voidaan käyttää hyväksi tanssijoiden koulutuksessa.