Alustatalous ja uudet liiketoimintamallit — Kuinka muodonmuutos tehdään
Koponen, JohannesTuotetiedot
Nimeke: | Alustatalous ja uudet liiketoimintamallit — Kuinka muodonmuutos tehdään | ||
Tekijät: | Koponen, Johannes (Kirjoittaja) | ||
Tuotetunnus: | 9789521438219 | ||
Tuotemuoto: | Pehmeäkantinen kirja | ||
Saatavuus: | Toimitusaika 1-3 arkipäivää | ||
Hinta: | 66,00 € (57,89 € alv 0 %) | ||
|
|||
Kust. tuotetunnus: | 143821 |
Kustantaja: | Alma Insights |
Painos: | 2019 |
Julkaisuvuosi: | 2019 |
Kieli: | suomi |
Sivumäärä: | 294 |
Tuoteryhmät: | Kaikki tuotteet Tietokirjallisuus |
Kirjastoluokka: | 69.1 Liiketalouden hallinto |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | alustatalous, alustat, liiketoimintamallit, strategiat, liiketoiminta, yritykset, yritystoiminta |
Millaisia liiketoimintamalleja alustoilla on ja miten ne toimivat?
Perinteisen yrityksen ansaintamallilla pyritään kaappaamaan arvoa arvoketjusta. Siksi perinteinen yritys pyrkii ostamaan raaka-aineita halvalla ja myymään lopputulosta kalliilla.
Menestyvää alustayritystä ei ole suunniteltu tuotantoa vaan vaihdantaa varten. Alustayritys on olemassa mahdollistaakseen eri ryhmien kohtaamiset. Alustojen moniarvoiset ansaintamallit syntyvät kohtaamisten ulkoisvaikutuksia ja ylijäämiä hyödyntämällä.
Tällaiset uudet liiketoimintamallit muuttavat kokonaisia toimialoja, kun alustat kaappaavat leijonanosan markkinasta: muiden yritysten selviäminen riippuu siitä, kuinka hyvin ne pystyvät liittymään osaksi alustojen ekosysteemejä. Media-alalla murros alkoi yli kymmenen vuotta sitten. Seuraavana vuorossa ovat liikenne-, terveys-, rakennus- ja finanssialat sekä koulutussektori.
Tämä kirja kertoo, kuinka alustatalouden kanssa kilpaileva liiketoimintamalli voidaan rakentaa.
Perinteisen yrityksen ansaintamallilla pyritään kaappaamaan arvoa arvoketjusta. Siksi perinteinen yritys pyrkii ostamaan raaka-aineita halvalla ja myymään lopputulosta kalliilla.
Menestyvää alustayritystä ei ole suunniteltu tuotantoa vaan vaihdantaa varten. Alustayritys on olemassa mahdollistaakseen eri ryhmien kohtaamiset. Alustojen moniarvoiset ansaintamallit syntyvät kohtaamisten ulkoisvaikutuksia ja ylijäämiä hyödyntämällä.
Tällaiset uudet liiketoimintamallit muuttavat kokonaisia toimialoja, kun alustat kaappaavat leijonanosan markkinasta: muiden yritysten selviäminen riippuu siitä, kuinka hyvin ne pystyvät liittymään osaksi alustojen ekosysteemejä. Media-alalla murros alkoi yli kymmenen vuotta sitten. Seuraavana vuorossa ovat liikenne-, terveys-, rakennus- ja finanssialat sekä koulutussektori.
Tämä kirja kertoo, kuinka alustatalouden kanssa kilpaileva liiketoimintamalli voidaan rakentaa.