Asiakastietojen käsittely sosiaali- ja terveydenhuollossa
Lindström, Amanda; Murto, Liisa; Uuskallio, AssiTuotetiedot
Nimeke: | Asiakastietojen käsittely sosiaali- ja terveydenhuollossa | ||
Tekijät: | Lindström, Amanda (Kirjoittaja) Murto, Liisa (Kirjoittaja) Uuskallio, Assi (Kirjoittaja) |
||
Tuotetunnus: | 9789513793142 | ||
Tuotemuoto: | Pehmeäkantinen kirja | ||
Saatavuus: | Toimitusaika 7-14 arkipäivää | ||
Ilmestymispäivä: | 16.5.2025 | ||
Hinta: | 135,00 € (118,42 € alv 0 %) | ||
|
|||
Kust. tuotetunnus: | 3793142 |
Kustantaja: | Edilex Lakitieto |
Painos: | 2025 |
Julkaisuvuosi: | 2025 |
Kieli: | suomi |
Sivumäärä: | 294 |
Tuoteryhmät: | Uutuuskirjat Kaikki tuotteet Tietokirjallisuus |
Kirjastoluokka: | 33.24 Sosiaalioikeus |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | asiakastiedot, potilasasiakirjat, sähköiset asiakirjat, henkilörekisterit, asiakirjajulkisuus, salassapitovelvollisuus, tiedonsaantioikeus, tietojenluovutus, tietosuoja, yksilönsuoja, tietojärjestelmät, tietoturva, omavalvonta, lainsäädäntö, oikeudellinen sääntely, terveydenhuolto, sosiaalihuolto, sosiaalitoimi, terveystoimi |
Teos on kattava käsikirja sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelyn sääntelystä ja sen soveltamisesta. Teoksen keskiössä on vuoden 2024 alussa voimaan tullut laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä. Uuteen asiakastietolakiin on koottu keskeinen sosiaali- ja terveydenhuollon tietojen käsittelyä ja luovuttamista koskeva lainsäädäntö. Tämä sääntely on usein monimutkaista ja haastavaa soveltaa. Teos auttaa hahmottamaan lainsäädännön kokonaisuutta ja antaa työkaluja lainmukaiseen asiakastietojen käsittelyyn sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Asiakastietolain sisältöä ja soveltamista käsitellään kirjassa käytännönläheisesti ja konkreettisten esimerkkien avulla. Teoksessa käydään läpi asiakastietojen käsittelyn ja kirjaamisen periaatteet, asiakkaan asema ja oikeudet asiakastietojen käsittelyssä, käyttöoikeuksien määrittäminen, tiedonsaantioikeudet ja tietojen luovuttaminen sekä Kanta-palvelujen rooli asiakastietojen käsittelyssä. Teos antaa vastaukset esimerkiksi kysymyksiin siitä, mitä asiakas- ja potilastietoja voidaan kirjata, kenellä on oikeus saada salassa pidettäviä asiakastietoja ja miten salassa pidettävän asiakastiedon luovuttamisen edellytyksiä arvioidaan.
Teos on tarkoitettu käsikirjaksi sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden ja muiden asiakastietoja käsittelevien tahojen käytännön tiedon tarpeisiin, mutta se soveltuu myös tietolähteeksi kaikille aiheesta kiinnostuneille.
Asiakastietolain sisältöä ja soveltamista käsitellään kirjassa käytännönläheisesti ja konkreettisten esimerkkien avulla. Teoksessa käydään läpi asiakastietojen käsittelyn ja kirjaamisen periaatteet, asiakkaan asema ja oikeudet asiakastietojen käsittelyssä, käyttöoikeuksien määrittäminen, tiedonsaantioikeudet ja tietojen luovuttaminen sekä Kanta-palvelujen rooli asiakastietojen käsittelyssä. Teos antaa vastaukset esimerkiksi kysymyksiin siitä, mitä asiakas- ja potilastietoja voidaan kirjata, kenellä on oikeus saada salassa pidettäviä asiakastietoja ja miten salassa pidettävän asiakastiedon luovuttamisen edellytyksiä arvioidaan.
Teos on tarkoitettu käsikirjaksi sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden ja muiden asiakastietoja käsittelevien tahojen käytännön tiedon tarpeisiin, mutta se soveltuu myös tietolähteeksi kaikille aiheesta kiinnostuneille.