Från konsttestare till konstkonsumenter — Svensk- och tvåspråkiga ungdomar på konsttestarresor

Schalin, Anton; Pyykkönen, Miikka
Nimeke: Från konsttestare till konstkonsumenter — Svensk- och tvåspråkiga ungdomar på konsttestarresor
Tekijät: Schalin, Anton (Kirjoittaja)
Pyykkönen, Miikka (Kirjoittaja)
Tuotetunnus: 9789523720275
Tuotemuoto: Pehmeäkantinen kirja
Saatavuus: Toimitusaika 1-3 arkipäivää
Hinta: 30,00 € (26,32 € alv 0 %)

Kustantaja: Nuorisotutkimusseura
Painos: 2021
Julkaisuvuosi: 2021
Kieli: ruotsi
Sivumäärä: 124
Tuoteryhmät: Kaikki tuotteet
Kirjastoluokka: 7 TAITEET. LIIKUNTA
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: taide, nuoret, yläkoululaiset, oppilaat, suomenruotsalaiset, ruotsinkieliset, kaksikielisyys, taidekokemukset, kulttuurilaitokset, vierailut, kokemukset, taidekasvatus, projektit
Avainsanat: nuoret, taide, haastattelututkimus, korkeakulttuuri, suomenruotsalaiset, kaksikieliset, taidelaitokset, koulut, kouluretket, kulttuuri, yleisötyö, saavutettavuus
Denna rapporten bygger på en undersökning som kartlade hur ungdomar som bor i svensk- eller tvåspråkiga kommuner upplevde sitt deltagande i projektet Konsttestarna. I undersökningen intervjuades också representanter av de konstinstitutionerna som tog emot dessa ungdomarnas besök.

Utgående från intervjuerna var Konsttestarresornas inverkan på ungdomarnas kulturella kapital mångskiftande. Närmare en tredjedel av de intervjuade ungdomarna hade aldrig tidigare besökt en konstföreställning eller ett konstmuseum. De flesta av de unga vi intervjuade var åtminstone inspirerade av Konsttestare inom konst och kultur. Ungefär en betydande del av de omkring 180 000 ungdomar som deltog i Konsttestarresorna under den treåriga verksamhetsperioden var på en högkulturell konstföreställning och konstutställning för första gången i sitt liv. Konstinstitutionerna vi intervjuade skulle vilja stärka det samarbete med skolor och unga som väckts i Konsttestare. Allt som allt ungdomar som jämlik publik för högklassigt konstinnehåll stärker konstinstitutionernas ställning som demokratiska institutioner som även finns till för ungdomar. Uppfattningar och erfarenheter av ungdomar som bor i svensk - eller tvåspråkiga områden och svenskspråkiga konstinstitutioners uppfattningar och erfarenheter skilde inte mycket från de finskspråkiga, när två andra reda publicerats rapporterna har visat.