Gallen-Kallela, Klimt & Wien (suomenkielinen)

Selkokari, Hanne; Wahlsten, Lene; Utriainen, Anu; Jokinen, Teppo; Tretter, Sandra; Weinhäupl, Peter; Groenewald-Schmidt, Arnika; Lahelma, Marja; Svinhufvud, Leena; Klee, Alexander; Selkokari, Hanne
Nimeke: Gallen-Kallela, Klimt & Wien (suomenkielinen)
Tekijät: Selkokari, Hanne (Toimittaja)
Wahlsten, Lene (Toimittaja)
Utriainen, Anu (Kirjoittaja)
Jokinen, Teppo (Kirjoittaja)
Tretter, Sandra (Kirjoittaja)
Weinhäupl, Peter (Kirjoittaja)
Groenewald-Schmidt, Arnika (Kirjoittaja)
Lahelma, Marja (Kirjoittaja)
Svinhufvud, Leena (Kirjoittaja)
Klee, Alexander (Kirjoittaja)
Selkokari, Hanne (Kirjoittaja)
Tuotetunnus: 9789527371824
Tuotemuoto: Kovakantinen kirja
Saatavuus: Tilaustuote toimitetaan myöhemmin
Ilmestymispäivä: 16.9.2025
Hinta: 43,00 € (37,72 € alv 0 %)

Kust. tuotetunnus: 113025
Kustantaja: Ateneum Kansallisgalleria
Sarja: Ateneumin julkaisut 183 Kansallisgalleria
Painos: 2025
Julkaisuvuosi: 2025
Kieli: suomi
Sivumäärä: 180
Tuoteryhmät: Kaikki tuotteet
Kirjastoluokka: 70.91 Länsimainen taide. Euroopan taide
Avainsanat: taidehistoria, sesessionismi
Wien oli 1900-luvun alussa taiteen ja tieteen kansainvälinen keskus, joka kokosi yhteen eri alojen taiteilijoita ja kulttuurielämän vaikuttajia. Heitä innoitti ajatus kaikkien taiteenlajien tasa-arvosta ja taiteen uudistamisesta. Wienissä kohtasivat myös Akseli Gallen-Kallela ja Gustav Klimt, joka oli modernia taidekäsitystä edustaneen Wiener Secessionin perustajajäsen.

Sesessionistien tavoitteena oli luoda kokonaistaideteoksia, joissa kuvataide, arkkitehtuuri, muotoilu, musiikki ja kirjallisuus yhdistyvät esteettiseksi ja harmoniseksi kokonaisuudeksi. Akseli Gallen-Kallela jakoi tämän tavoitteen. Hänen teoksiaan arvostettiin sesessionistien piirissä suuresti ja hän osallistui ryhmän näyttelyihin Wienissä vuosina 1901 ja 1904.

Ateneumin näyttelyluettelon artikkelit liittävät Gallen-Kallelan osaksi kansainvälistä taidetta ja elämäntapaa uudistanutta liikettä ja eurooppalaista kulttuuripiiriä. Kirjan asiantuntija-artikkelit kertovat ryhmän keskeisten taiteilijoiden työstä ja valottavat sen esikuvallista merkitystä suomalaisille modernismin ajan taiteilijoille ja suunnittelijoille.