Isä Salmela — ihminen ja koulunuudistaja
Salmela, OlliTuotetiedot
Nimeke: | Isä Salmela — ihminen ja koulunuudistaja |
Tekijät: | Salmela, Olli (Toimittaja) |
Tuotetunnus: | 9789525508277 |
Tuotemuoto: | Kovakantinen kirja |
Saatavuus: | Tilaustuote toimitetaan myöhemmin |
Hinta: | 70,00 € (61,40 € alv 0 %) |
Kustantaja: | Okka, Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö |
Sarja: | Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiön - OKKA-säätiön julkaisuja |
Painos: | 2010 |
Kieli: | suomi |
Sivumäärä: | 206 |
Tuoteryhmät: | Kaikki tuotteet |
Kirjastoluokka: | 99.1 Elämäkerrat. Muistelmat |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | kouluneuvokset, kouluhallinto, koululaitos, historia |
Olli Salmelan kirjoittama teos kertoo professori Alfred Salmelan (1897-1979) poikkeuksellisen elämäntarinan. Alfred Salmela johti suomalaista kansanopetusta vuosina 1937-1964, jolloin luotiin tärkeimmät koulujärjestelmämme peruspilarit. Näihin kuuluvat muun muassa koulutuksellinen tasa-arvo sekä opetuksen korkea taso.
Monet Salmelan ajamat uudistukset toteutuivat hänen elinaikanaan, mutta esimerkiksi ammattikorkeakoulujärjestelmä käynnistettiin vasta 30 vuotta alkuperäisen idean esittämisen jälkeen. Kirjassa kuvataan myös 1960- ja 1970 -lukujen koulunuudistustaistelua sekä arvioidaan, kuka oli oikeassa voimakkaasti politisoituneessa koulunuudistuskeskustelussa: Onko peruskoulu sittenkään paras mahdollinen koulujärjestelmä, vaikka Pisa-tulokset joidenkin mielestä sitä todistavat? Olisiko ollut sittenkin mahdollista, että Salmelalla oli parempi koulujärjestelmä tekeillä, mutta kiirehtimällä uudistusta poliitikot estivät toisenlaisen koulun - sen paremman - toteutumisen?
Monet Salmelan ajamat uudistukset toteutuivat hänen elinaikanaan, mutta esimerkiksi ammattikorkeakoulujärjestelmä käynnistettiin vasta 30 vuotta alkuperäisen idean esittämisen jälkeen. Kirjassa kuvataan myös 1960- ja 1970 -lukujen koulunuudistustaistelua sekä arvioidaan, kuka oli oikeassa voimakkaasti politisoituneessa koulunuudistuskeskustelussa: Onko peruskoulu sittenkään paras mahdollinen koulujärjestelmä, vaikka Pisa-tulokset joidenkin mielestä sitä todistavat? Olisiko ollut sittenkin mahdollista, että Salmelalla oli parempi koulujärjestelmä tekeillä, mutta kiirehtimällä uudistusta poliitikot estivät toisenlaisen koulun - sen paremman - toteutumisen?