Itämailla jossakin — Toiseus, rasismi ja eksotismi 1920–1960-luvun suomalaisissa Afrikkaan ja Orienttiin sijoittuvissa iskelmäsanoituksissa

Hänninen, Harto
Nimeke: Itämailla jossakin — Toiseus, rasismi ja eksotismi 1920–1960-luvun suomalaisissa Afrikkaan ja Orienttiin sijoittuvissa iskelmäsanoituksissa
Tekijät: Hänninen, Harto (Kirjoittaja)
Tuotetunnus: 9789528605171
Tuotemuoto: Pehmeäkantinen kirja
Saatavuus: Tilaustuote toimitetaan myöhemmin
Hinta: 62,00 € (54,39 € alv 0 %)

Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Sarja: Nykykulttuurin tutkimuskeskuksen julkaisuja 136
Painos: 2025
Julkaisuvuosi: 2025
Kieli: suomi
Sivumäärä: 539
Tuoteryhmät: Kaikki tuotteet
Kirjastoluokka: 86.2 Suomen, suomalais-ugrilaisten ja uralilaisten kielten kirjallisuuden historia ja tutkimus
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: populaarimusiikki, sanoitukset, iskelmät, lyriikka, maailmankuva, asenteet, stereotypiat, aasialaiset kulttuurit, itämaat, afrikkalaisuus, representaatio, toiseus, muukalaisuus, eksotiikka, orientalismi, rasismi, musiikinhistoria, kulttuurihistoria
Avainsanat: rasismi, toiseus, eksotismi, iskelmät, sanoitukset, laululyriikka, jälkikoloniaalinen tutkimus, feministinen tutkimus, antirasismi, orientalismi
SISÄLTÖVAROITUS - tämä teos saattaa vahingoittaa käsitystäsi iskelmien harmittomuudesta!

Bongo bongo bongo, Daiga-daiga-duu, Uska dara, Kuningaskobra, Itämaista rakkautta, Kannibaalien joukossa, Sing Song Kiinan tyttö...

Itämailla jossakin nostaa esiin 245 suomalaista 1920-1960-luvun laulusanoitusta, jotka sijoittuvat Suomesta katsottuna eksotisoituihin kulttuureihin. Teoksessa puretaan tekstejä käyttäen analyysien pohjana identiteettiteorioita sekä jälkikoloniaalisia ja feministisiä teorioita. Runsailla esimerkeillä varustetusta tutkimuksesta käy ilmi, että lauluissa toistetaan kerta toisensa jälkeen rasistisia, toiseuttavia ja eksotisoivia stereotypioita, jotka korostavat valkoisen pohjoismaisen miehen ylivertaisuutta muiden kulttuurien edustajiin nähden.

Tarkkojen tekstianalyysien lisäksi teos pureutuu jälkikoloniaalisen tutkimuksen käsitteistöön, rasismin historiaan ja n-sanan problematiikkaan ja rikastaa siten suomenkielisen jälkikoloniaalisen kulttuurintutkimuksen kenttää. Teos soveltuu kaikille, jotka ovat kiinnostuneita Suomen kevyen musiikin historiasta tai rasismin ja toiseuttamisen piilevistä ilmenemismuodoista, sekä niille, jotka haluavat tarkentaa omaa suhtautumistaan 1900-luvun arveluttavaan perintöön.

Harto Hänninen on Jyväskylän yliopistosta väittelevä tietokirjailija ja kulttuuritoimittaja.