Journalismin kuolema — Mitä medialle oikein tapahtui?

Kortesuo, Katleena
Nimeke: Journalismin kuolema — Mitä medialle oikein tapahtui?
Tekijät: Kortesuo, Katleena (Kirjoittaja)
Tuotetunnus: 9789520437329
Tuotemuoto: Kovakantinen kirja
Saatavuus: Toimitusaika 1-3 arkipäivää
Ilmestymispäivä: 9.8.2022
Hinta: 25,00 € (21,93 € alv 0 %)

Kustantaja: Tammi
Painos: 2022
Julkaisuvuosi: 2022
Kieli: suomi
Sivumäärä: 304
Tuoteryhmät: Kaikki tuotteet
Tietokirjallisuus
Kirjastoluokka: 07.1 Lehdistöoppi
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: mediakritiikki, journalismi, media, tiedonvälitys, objektiivisuus, puolueettomuus, joukkoviestintä, kehittäminen, toimittajat (media), ammattietiikka, faktantarkistus, lähdekritiikki, valemedia, sosiaalinen media
Avainsanat: ammattietiikka, faktantarkistus, joukkoviestintä, journalismi, kehittäminen, lähdekritiikki, media, mediakritiikki, objektiivisuus, polarisaatio (yhteiskuntatieteet), puolueettomuus, sosiaalinen media, tiedonvälitys, toimittajat (media), valemedia
Pelastetaan journalismi - ja yhteiskunta!

Merkittävä yhteiskunnallinen tietokirja käy läpi journalismin muutoksen vaihe vaiheelta ja korostaa puolueettoman journalismin merkitystä yhteiskunnan polarisaation vastalääkkeenä.

Journalismin tarkoitus on levittää puolueetonta tietoa. Me haluamme tietää, mitä Suomessa ja maailmalla on tapahtunut, millaisia ilmiöitä ja yhteiskunnallisia liikkeitä on meneillään ja mitä poliitikot ja mielipidevaikuttajat ajattelevat.

Medialla on kuitenkin meneillään identiteettikriisi. Perinteisen neutraalin journalismin haastajiksi ovat nousseet muun muassa ratkaisukeskeisyys, joka näkee journalismin tehtävänä toimia yhteiskunnan suunnannäyttäjänä, ja tarinakeskeisyys, joka tekee journalismista tarinankerrontavälineen ja yhden viihteen muodoista. Samalla median alkuperäinen tarkoitus - objektiivisuus, puolueettomuus ja neutraalius - on mennyt pesuveden mukana.

Tutkimusten mukaan suomalaiset luottavat mediaan vähemmän kuin ennen. Tästä on seurauksena ikäviä asioita: yhteiskunta polarisoituu, ja valemediat ja huijaussivustot kukkivat. Vähäinen luottamus mediaan ei silti koskaan ole lukijoiden vika, vaan median itsensä vika. Mitä on tehtävissä, jotta luottamus palautuisi?

Katleena Kortesuo on palkittu tietokirjailija, joka on tehnyt yli 40 kirjaa viestinnästä, yhteiskunnasta ja historiasta. Hänen kirjansa tunnetaan konkreettisista esimerkeistä ja nasevasta kielenkäytöstä. Katleena on myös viestinnän kouluttaja, tunnettu seminaaripuhuja ja yhteiskunnallinen bloggaaja, jonka missiona on parantaa julkisen viestinnän selkeyttä ja saavutettavuutta.