Kasvatuksen muuttuvat työ- ja toimintaympäristöt — 10 eläytymismenetelmätutkimusta

Härkönen, Saaga; Lätti, Johanna; Rytivaara, Anna; Wallin, Anna
Nimeke: Kasvatuksen muuttuvat työ- ja toimintaympäristöt — 10 eläytymismenetelmätutkimusta
Tekijät: Härkönen, Saaga (Kirjoittaja)
Lätti, Johanna (Kirjoittaja)
Rytivaara, Anna (Kirjoittaja)
Wallin, Anna (Kirjoittaja)
Tuotetunnus: 9789523590359
Tuotemuoto: Pehmeäkantinen kirja
Saatavuus: Toimitusaika 1-3 arkipäivää
Ilmestymispäivä: 1.4.2022
Hinta: 25,00 € (21,93 € alv 0 %)

Kust. tuotetunnus: 21644980
Kustantaja: Tampere University Press
Painos: 2022
Julkaisuvuosi: 2022
Kieli: suomi
Sivumäärä: 349
Tuoteryhmät: Kaikki tuotteet
Tietokirjallisuus
Kirjastoluokka: 38 KASVATUS. OPETUS. KASVATUSTIEDE
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: kasvatustiede, tutkimus, kasvatusala, instituutiot, toimijuus, osallisuus, opettajuus, oppimisympäristö, kouluyhteisö, oppilaat, opettajat, opetussuunnitelmat, opiskelijat, toimintaympäristö, muutos, osaaminen, rekrytointi
Avainsanat: Kasvatus, työympäristöt, Toimijuus, osallisuus, kvalitatiivinen tutkimus
Kasvatusinstituutiot peruskoulusta yliopistoon ovat jatkuvan muutoksen keskiössä. Globaalit ja paikalliset yhteiskunnalliset muutokset, kuten esimerkiksi sosiaalisen median levittäytyminen osaksi arkea tai synnytyssairaaloiden keskittäminen, asettavat ammattilaisille uusia osaamisvaatimuksia sekä eettisiä haasteita. Kokoomateoksen kymmenessä tutkimusartikkelissa tarkastellaan eläytymismenetelmän avulla näiden muuttuvien ympäristöjen vaikutusta niissä toimivien ihmisten arkeen.

Tutkimusartikkeleissa käsitellään esimerkiksi oppilaiden näkemyksiä yhteisopettajuudesta, kätilöiden osaamista, rekrytoijien ammattitaitoa sekä seksuaalista häirintää verkossa kohtaavien nuoren toimijuutta. Menetelmällisen painotuksensa ansiosta teosta voi hyödyntää myös eläytymismenetelmän soveltamistapoja kuvaavana oppikirjana.

Teos on kolmas osa vuosikirjasarjassa, joka esittelee eläytymismenetelmän käyttöä tutkimusmenetelmänä. Teos osallistuu ajankohtaiseen keskusteluun laadullisen tutkimuksen luotettavuudesta hahmottamalla menetelmän käytettävyyden mahdollisuuksia ja rajoja sen metodologisten erityispiirteiden kautta.