Kolme näkökulmaa koulutuksen valikoivuuteen — Nuorten koulutusvalinnat tilastojen ja kertomusten valossa

Saari, Juhani; Aarnio, Leo; Rytkönen, Maria
Nimeke: Kolme näkökulmaa koulutuksen valikoivuuteen — Nuorten koulutusvalinnat tilastojen ja kertomusten valossa
Tekijät: Saari, Juhani (Kirjoittaja)
Aarnio, Leo (Kirjoittaja)
Rytkönen, Maria (Kirjoittaja)
Tuotetunnus: 9789525282559
Tuotemuoto: Pehmeäkantinen kirja
Saatavuus: Toimitusaika 1-3 arkipäivää
Hinta: 31,00 € (27,19 € alv 0 %)

Kustantaja: Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus
Sarja: Otus-julkaisuja 51
Painos: 2015
Julkaisuvuosi: 2015
Kieli: suomi
Sivumäärä: 155
Tuoteryhmät: Kaikki tuotteet
Kirjastoluokka: 38.4 Yliopistot. Korkeakoulut
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: opiskelijat, sosiaalinen tausta, sosiaalinen periytyvyys, koulutus, vanhemmat, koulutustaso, tulotaso, kulttuurinen pääoma, koulutusvalinnat, opiskelu, ammatinvalinta, nuoret, koulutuspolitiikka
Tässä tutkimusraportissa esitetään poikkeuksellisen kattava, käytännössä mittausvirheettömiin rekisteritietoihin perustuva tilannekatsaus koulutuksen periytyvyyteen Suomessa. Koulutuksen periytyvyyden toimintamekanismeja pyritään lisäksi valottamaan kattavalla haastatteluaineistolla.

Raportin ensimmäisessä osassa rekisteri- ja tilastoaineistoihin perustuvat niin sanotut assosiatiiviset tarkastelut muodostavat yleiskatsauksen tämänhetkiseen periytyvyyden tilaan Suomessa. Opiskelijoiden valikoitumista koulutuspolkujen ja koulutusalojen välillä tarkastellaan suhteessa sukupuoleen, äidinkieleen,vanhempien sosioekonomiseen taustaan sekä ennen kaikkea näiden yhdysvaikutuksiin (onko tietyn alan sukupuolittuneisuus myös yhteydessä sosioekonomiseen taustaan). Tämä yleiskatsaus antaa tarkan kuvan koulutustuotoksista erinäisten taustamuuttujien luokissa ja paljastaa, mitkä alat ovat edellä mainittujen tekijöiden suhteen eniten ja mitkä vähiten vinoutuneita. Toisessa osassa hahmotellaan niitä yleisiä periaatteita, joiden mukaan jo todennetun periytyvyyden tilan vielä todentamattomia syitä tulisi pyrkiä jatkossa selvittämään, jotta epätasa-arvoa vähentävät toimet voitaisiin kohdentaa hyvin valikoituihin koulutuksen mekanismeihin.

Raportin kolmannessa osassa tarkastellaan laadullisin tutkimusmenetelmin koulutuksen periytyvyyden mekanismeja keskittyen erityisesti kulttuuripääoman merkitykseen opiskelijoiden kokemusmaailmassa.