Kontemplatiivinen filosofia — Wittgensteinilaisen uskonnonfilosofian näkökulmia

Koistinen, Timo
Nimeke: Kontemplatiivinen filosofia — Wittgensteinilaisen uskonnonfilosofian näkökulmia
Tekijät: Koistinen, Timo (Kirjoittaja)
Tuotetunnus: 9789529791934
Tuotemuoto: Pehmeäkantinen kirja
Saatavuus: Tilaustuote toimitetaan myöhemmin
Hinta: 31,00 € (27,19 € alv 0 %)

Kustantaja: Suomalainen teologinen kirjallisuusseura
Sarja: Suomalaisen teologisen kirjallisuusseuran julkaisuja 278
Painos: 2014
Julkaisuvuosi: 2014
Kieli: suomi
Sivumäärä: 179
Tuoteryhmät: Kaikki tuotteet
Kirjastoluokka: 21 USKONNONFILOSOFIA
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: uskonnonfilosofia, analyyttinen filosofia, realismi (filosofia), teologia, systemaattinen teologia
Ludwig Wittgensteinin (1889-1951) filosofia ja hänen uskontoa koskevat huomautuksensa ovat herättäneet paljon keskustelua uskonnonfilosofian, teologian ja uskontotieteen tutkijoiden keskuudessa. Viime vuosikymmeninä kaikkein näkyvin wittgensteinilaisen uskonnonfilosofian edustaja on ollut D. Z. Phillips (1934-2006), jonka ajattelu poikkeaa merkittävästi nykyistä uskonnonfilosofiaa hallitsevista lähestymistavoista. Tässä kirjassa tarkastellaan erityisesti Phillipsin kehittelemää kontemplatiivista käsitystä uskonnonfilosofian tehtävästä, joka nojaa RUsh Rheesin (1905-1989) Wittgenstein-tulkintaan. Kontemplatiivisen uskononfilosofian tavoitteena ei ole puolustaa eikä vastustaa uskontoa, vaan sen tehtävänä on sen ymmärtäminen. Kontemplatiivinen uskonnonfilosofia eroaa jyrkästi nykykeskustelussa suosituista apologeettisesta teismistä ja ateismista. Phillipsin uskonnonfilosofian lisäksi kirjassa tarkastellaan Wittgensteinin uskontoa koskevia näkemyksiä.

Tutkimuksessa käsitellään wittgensteinilaisen uskonnonfilosofian valossa muun muassa kysymystä filosofisen tutkimuksen tavoitteesta ja metodista. Onko filosofinen tutkimus neutraalia suhteessa uskontoon? Kuuluuko kysymys uskonnon totuudesta filosofisen tutkimuksen piiriin ja miten tämä kysymys ylipäätään tulee ymmärtää? Esille nousee myös kysymys uskontoa koskevan ymmärtämisen ja kritiikin rajoista. Onko ei-uskovan mahdollista ymmärtää ja kritisoida uskonnollisia uskomuksia? Millä tavoin uskonnolliset erimielisyydet eroavat muista erimielisyyksistä?