Kristallipallo — Äidinkielen opetuksen käsitteet
Karasma, KatriTuotetiedot
Nimeke: | Kristallipallo — Äidinkielen opetuksen käsitteet |
Tekijät: | Karasma, Katri (Kirjoittaja) |
Tuotetunnus: | 9789529401093 |
Tuotemuoto: | Pehmeäkantinen kirja |
Saatavuus: | Tilaustuote toimitetaan myöhemmin |
Hinta: | 63,00 € (55,26 € alv 0 %) |
Kustantaja: | Katri Karasma |
Painos: | 2018 |
Julkaisuvuosi: | 2018 |
Kieli: | suomi |
Sivumäärä: | 376 |
Tuoteryhmät: | Kaikki tuotteet |
Kirjastoluokka: | 38.298 Kielten ja kirjallisuuden opetusoppi |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | terminologia, käsitteet, suomen kieli, kirjallisuus, kielitiede, kirjallisuudentutkimus, äidinkieli, opetus |
Lukemisesta esitellään sen opetusmenetelmät: Domanin menetelmä, lukuleikit, kirjain- ja äännemenetelmä, tavuittain liukuminen, LPP- ja Käts-menetelmä, lukustrategiat, lukudiplomi, lukupiiri, kirjavinkkaus, ihmettelylaput, digitaalinen lukeminen ja lukemisen ymmärtämisen teoriat.
Kirjoittamisesta esitellään prosessikirjoittaminen, kokonaisvaltainen, yhteisöllinen ja itsenäinen kirjoittaminen sekä genrepedagoginen lähestymistapa. Koulukirjoittamisen tekstilajeista määritellään aine, aineistoaine, essee, blogi, yleisönosastokirjoitus ja luetellaan mediatekstejä. Kirjallisuuden analyyseista esitellään novelli-, runo-, satu-, näytelmäja elokuva-analyysi.
Kirja ottaa esille vähälle huomiolle jääneen opetuksen tutkimuksen ja sen tutkimusmenetelmät. Ylioppilaskokeen kehittäminen on omana artikkelina, samoin kuin sen tutkimus. Kirja noudattaa perinteisen ja aikuisten kieliopin mukaisia käsitemäärittelyjä, jotka ovat paljolti samat kuin Tieteen termipankissa. Niitä on pyritty selittämään mahdollisimman ymmärrettävästi. Ne on tarkoitettu tiedoksi opettajalle.
Toiminnallisen kieliopin tavoite on oppilaskeskeisyys ja oppilaan oman sisäisen kieliopin hyväksi käyttäminen. Kielioppia harjoitellaan draamamenetelmin.
Kirjoittamisesta esitellään prosessikirjoittaminen, kokonaisvaltainen, yhteisöllinen ja itsenäinen kirjoittaminen sekä genrepedagoginen lähestymistapa. Koulukirjoittamisen tekstilajeista määritellään aine, aineistoaine, essee, blogi, yleisönosastokirjoitus ja luetellaan mediatekstejä. Kirjallisuuden analyyseista esitellään novelli-, runo-, satu-, näytelmäja elokuva-analyysi.
Kirja ottaa esille vähälle huomiolle jääneen opetuksen tutkimuksen ja sen tutkimusmenetelmät. Ylioppilaskokeen kehittäminen on omana artikkelina, samoin kuin sen tutkimus. Kirja noudattaa perinteisen ja aikuisten kieliopin mukaisia käsitemäärittelyjä, jotka ovat paljolti samat kuin Tieteen termipankissa. Niitä on pyritty selittämään mahdollisimman ymmärrettävästi. Ne on tarkoitettu tiedoksi opettajalle.
Toiminnallisen kieliopin tavoite on oppilaskeskeisyys ja oppilaan oman sisäisen kieliopin hyväksi käyttäminen. Kielioppia harjoitellaan draamamenetelmin.