Lasten mediabarometri 2013 — 0-8-vuotiaiden mediankäyttö ja sen muutokset vuodesta 2010
Suoninen, AnnikkaTuotetiedot
Nimeke: | Lasten mediabarometri 2013 — 0-8-vuotiaiden mediankäyttö ja sen muutokset vuodesta 2010 |
Tekijät: | Suoninen, Annikka (Kirjoittaja) |
Tuotetunnus: | 9789525994575 |
Tuotemuoto: | Pehmeäkantinen kirja |
Saatavuus: | Tilaustuote toimitetaan myöhemmin |
Hinta: | 25,00 € (21,93 € alv 0 %) |
Kustantaja: | Nuorisotutkimusseura |
Sarja: | Nuorisotutk.v./Nuorisotutk.s j. 149 |
Painos: | 2014 |
Julkaisuvuosi: | 2014 |
Kieli: | suomi |
Sivumäärä: | 98 |
Tuoteryhmät: | Kaikki tuotteet |
Kirjastoluokka: | 07 VIESTINTÄ. JOUKKOVIESTINTÄ |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | lapset (ikäryhmät), media, käyttö, joukkoviestimet, Internet, digitaaliset pelit, matkapuhelimet, radio (joukkoviestimet), musiikki, kirjat, sarjakuvat, aikakauslehdet, vanhemmat, mediakasvatus |
Vuoden 2013 Lasten mediabarometri. 0-8-vuotiaiden mediankäyttö ja sen muutokset vuodesta 2010 -tutkimus luo kokonaiskuvan alle kouluikäisten ja juuri koulun aloittaneiden lasten mediankäyttötavoista ja niissä 2010-luvulla tapahtuneista muutoksista. Tutkimus toteutettiin lasten vanhemmille suunnattuna kyselynä, ja se tarkastelee saman ikäryhmän mediankäyttöä kuin vuoden 2010 vastaava tutkimus.
Suuri muutos lasten mediankäytössä liittyy teknologian kehitykseen. Sisällöllisesti lapset ovat edelleen kiinnostuneita hyvin samankaltaisista asioista kuin ennenkin, mutta näitä sisältöjä käytetään eri välineillä kuin aiemmin. Internet ja digitaaliset pelit ovat nykyään osa kaikkein pienimpienkin lasten elämää.
Muuttunut mediamaailma on haaste myös mediakasvatukselle: kun mediankäyttö aloitetaan jo vauvaiässä, mediakasvatukselle on tarvetta jo paljon ennen koulun alkua. Se pitäisikin saada osaksi varhaiskasvatusta, ja myös vanhempia pitäisi tukea kotien mediakasvatuksessa.
Suuri muutos lasten mediankäytössä liittyy teknologian kehitykseen. Sisällöllisesti lapset ovat edelleen kiinnostuneita hyvin samankaltaisista asioista kuin ennenkin, mutta näitä sisältöjä käytetään eri välineillä kuin aiemmin. Internet ja digitaaliset pelit ovat nykyään osa kaikkein pienimpienkin lasten elämää.
Muuttunut mediamaailma on haaste myös mediakasvatukselle: kun mediankäyttö aloitetaan jo vauvaiässä, mediakasvatukselle on tarvetta jo paljon ennen koulun alkua. Se pitäisikin saada osaksi varhaiskasvatusta, ja myös vanhempia pitäisi tukea kotien mediakasvatuksessa.