Mediated music makers — constructing author images in popularmusic

Ahonen, Laura
Nimeke: Mediated music makers — constructing author images in popularmusic
Tekijät: Ahonen, Laura (Kirjoittaja)
Tuotetunnus: 9789529994502
Tuotemuoto: Pehmeäkantinen kirja
Saatavuus: Tilaustuote toimitetaan myöhemmin
Hinta: 25,00 € (21,93 € alv 0 %)

Kustantaja: Suomen etnomusikologinen seura
Sarja: Suomen etnomus.seuran julk. 16
Painos: 1. painos, 2007
Kieli: englanti
Sivumäärä: 225
Tuoteryhmät: Kaikki tuotteet
Kirjastoluokka: 78.1 Musiikin tutkimus
Väitöskirjassani Mediated music makers. Constructing author images in popular music tutkin populaarimusiikkiartistien tekijäkuvien mediavälitteistä rakentumista. Tarkastelen tekijäkuvia rakenteina, joita artistien lisäksi määrittävät media sekä yleisö. Tutkimuskysymysten tarkastelu tapahtuu konkreettisten esimerkkitapausten analysoinnin kautta. Käsiteltävät esimerkkitapaukset rajautuvat rockin, popin sekä elektronisen tanssimusiikin genreihin. Tutkimusmateriaali koostuu populaarimusiikkia käsittelevistä mediateksteistä, kuten levyarvosteluista sekä artistien biografioista ja haastatteluista.

Tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat pohjautuvat kulttuurintutkimukseen ja diskurssianalyysiin. Tekijäkuvien intertekstuaalisesta rakentumisesta huolimatta artisti esitetään yleensä tunnistettavana hahmona, jonka kautta musiikkia markkinoidaan. Tutkimuksen päähuomio kohdistuukin siihen, kuka esitetään tekijänä - miten tekijäkuvia rakennetaan, levitetään ja kulutetaan. Populaarimusiikin kollektiivisten tekotapojen ohella median ja markkinointikoneiston roolit vaikeuttavat yksittäisen artistin tekijällisen vastuun selvittämistä. Populaarimusiikkikulttuurin tekijäkeskeisyydestä seuraten usko luovaan yksilötekijään vaikuttaa yhä vahvasti siihen, miten populaarimusiikin tekijyyttä määritetään ja arvotetaan.