Näinkö historiaa opitaan?

Rantala, Jukka; Puustinen, Mikko; Khawaja, Amna; Berg, Marko van den; Ouakrim-Soivio, Najat
Nimeke: Näinkö historiaa opitaan?
Tekijät: Rantala, Jukka (Kirjoittaja)
Puustinen, Mikko (Kirjoittaja)
Khawaja, Amna (Kirjoittaja)
Berg, Marko van den (Kirjoittaja)
Ouakrim-Soivio, Najat (Kirjoittaja)
Tuotetunnus: 9789523450653
Tuotemuoto: Pehmeäkantinen kirja
Saatavuus: Toimitusaika 1-3 arkipäivää
Hinta: 37,00 € (32,46 € alv 0 %)

Kustantaja: Gaudeamus
Painos: 2020
Julkaisuvuosi: 2020
Kieli: suomi
Sivumäärä: 232
Tuoteryhmät: Kaikki tuotteet
Tietokirjallisuus
Historia
Kirjastoluokka: 38.299 Historian opetusoppi
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: opetus, historia, oppiaineet, ainedidaktiikka, pedagogiikka, käytäntö, historiankäsitys, historiankirjoitus, terminologia, käsitteet, tulkinta, ajattelu, tiedonlähteet, oppikirjat, ylioppilaskirjoitukset, identiteetti, kasvatus, peruskoulu, lukio
Millaisia ovat historian opiskelu ja opetus nykyisessä peruskoulussa ja lukiossa?
Kouluhistoria on aina jakanut mielipiteitä: joillekin se on tarkoittanut vuosilukujen pänttäämistä, toisille se on ollut kiehtovien tarinoiden aarreaitta. Muodostuvatko oppituntien sisällöt edelleen opettajien luennoista ja merkkitapahtumien ulkoluvusta, vai onko perinteiset oppikirjat heitetty nurkkaan ja opettamisvastuu siirretty digitaalisille sisällöille?

Näinkö historiaa opitaan? kertoo konkreettisten ja hätkähdyttävienkin esimerkkien avulla nykyisestä historian kouluopetuksesta ja suomalaisten nuorten kyvystä omaksua historiallista ajattelua. Teoksessa pohditaan, millainen historianopetus olisi mielekästä 2020-luvun Suomessa.

Parhaimmillaan historian opiskeleminen vahvistaa kriittisiä tiedonkäsittelyvalmiuksia ja tukee nuoria valeuutisten maailmassa. Loputtomassa tapahtumavirrassa on hyvä oppia löytämään erilaisia syitä ympäröivän maailman ilmiöille ja pohtimaan niiden vaikutuksia. Kouluhistoria pitäisikin ymmärtää tärkeänä kansalaistaitona.