Näkökulmia näköpulmiin
Kiviranta, Tuula ym.Tuotetiedot
Nimeke: | Näkökulmia näköpulmiin |
Tekijät: | Kiviranta, Tuula ym. (Toimittaja) |
Tuotetunnus: | 9789515331113 |
Tuotemuoto: | Pehmeäkantinen kirja |
Saatavuus: | Tilaustuote toimitetaan myöhemmin |
Hinta: | 184,00 € (161,40 € alv 0 %) |
Kustantaja: | Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Tervaväylä |
Sarja: | Valteri |
Painos: | 1. painos, 2008 |
Kieli: | suomi |
Sivumäärä: | 168 |
Tuoteryhmät: | Kaikki tuotteet |
Kirjastoluokka: | 59.59 Aistinelimet. Silmätaudit. Kurkku-, nenä- ja korvataudit |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | oppiminen, näöntutkimus, vaikeudet, näkö, koululaiset, lapset (ikäryhmät), liikuntavammaiset |
Liikuntavammaisten, erityisesti CP-vammaisten lasten näönkäytössä on todettu lukuisia lasten varhaiskuntoutukseen, opetukseen ja sen suunnitteluun vaikuttavia aivovamman aiheuttamia poikkeavuuksia.
Millä menetelmillä näitä vaikeuksia voidaan tutkia systemaattisesti? Voidaanko niiden laadun perusteella päätellä, minkä neuroanatomisen alueen vauriosta on kyse? Mitä tarkoittavat toiminnallisen näönkäytön vaikeudet ja miten laajalle heijastuvia vaikeudet voivat olla? Miten ne vaikuttavat lapsen oppimiseen? Miten ne tulisi ottaa huomioon lapsen päivittäisissä toiminnoissa, kuntoutuksessa ja koulunkäynnissä?
Näiden kysymysten teoriaa ja tutkimustuloksia käsitellään tässä kirjassa. Tulokset perustuvat valtakunnalliseen liikuntavammaisten koululaisten toiminnallisen näönkäytön tutkimushankkeeseen, joka toteutettiin moniammatillisena yhteistyönä valtion erityiskouluissa Oulussa, Kuopiossa ja Helsingissä.
Millä menetelmillä näitä vaikeuksia voidaan tutkia systemaattisesti? Voidaanko niiden laadun perusteella päätellä, minkä neuroanatomisen alueen vauriosta on kyse? Mitä tarkoittavat toiminnallisen näönkäytön vaikeudet ja miten laajalle heijastuvia vaikeudet voivat olla? Miten ne vaikuttavat lapsen oppimiseen? Miten ne tulisi ottaa huomioon lapsen päivittäisissä toiminnoissa, kuntoutuksessa ja koulunkäynnissä?
Näiden kysymysten teoriaa ja tutkimustuloksia käsitellään tässä kirjassa. Tulokset perustuvat valtakunnalliseen liikuntavammaisten koululaisten toiminnallisen näönkäytön tutkimushankkeeseen, joka toteutettiin moniammatillisena yhteistyönä valtion erityiskouluissa Oulussa, Kuopiossa ja Helsingissä.