Nuorten taidevierailukokemukset ja kulttuurinen osallisuus Taidetestaajat-hankkeessa

Laine, Sofia; Hartman, Maaria
Nimeke: Nuorten taidevierailukokemukset ja kulttuurinen osallisuus Taidetestaajat-hankkeessa
Tekijät: Laine, Sofia (Kirjoittaja)
Hartman, Maaria (Kirjoittaja)
Tuotetunnus: 9789523720015
Tuotemuoto: Pehmeäkantinen kirja
Saatavuus: Tilaustuote toimitetaan myöhemmin
Hinta: 35,00 € (30,70 € alv 0 %)

Kustantaja: Nuorisotutkimusseura
Sarja: Nuorisotutkimusseura julkaisuja 224
Painos: 2020
Julkaisuvuosi: 2020
Kieli: suomi
Sivumäärä: 154
Tuoteryhmät: Kaikki tuotteet
Kirjastoluokka: 06.8 Lasten ja nuorten kulttuuritoiminta
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: taidekokemukset, nuoret, peruskoulun yläaste, psykososiaaliset tekijät, sosiaalinen tausta, vierailut, museot, taidemuseot, kulttuuritapahtumat, kuvataide, esittävät taiteet, elokuvataide, tavoitteet, osallisuus, toimijuus, haastattelut, projektit
Miten kahdeksasluokkalaiset kokevat Taidetestaajat-hankkeen taidevierailut luokkansa kanssa? Millaisia ennakkoajatuksia heillä vierailuista on? Ovatko he halukkaita tekemään vastaavia vierailuja uudelleen? Minkälaista kulttuurista toimijuutta ja osallisuutta hanke tarjoaa nuorille? Millaisia ovat onnistuneen taidevierailun reunaehdot nuorten näkökulmasta?

Vuoden 2017 syksystä vuoden 2020 kevääseen noin 200 000 suomalaista tekee kaksi taidevierailua Suomen Kulttuurirahaston, Svenska kulturfondenin ja Suomen lastenkulttuurikeskusten liiton historian suurimmassa jättihankkeessa. Hankkeeseen osallistuvat lähes kaikki Suomen kahdeksasluokkalaiset opettajineen kolmena lukuvuotena.

Tässä tutkimuksessa Sofia Laine sekä Maaria Hartman ovat selvittäneet nuorten taidevierailukokemuksia Taidetestaajat-hankkeessa valtakunnallisesti yli sadan nuoren haastatteluiden sekä havainnoinnin avulla. Kirjassa avataan moniulotteisesti, mitä tapahtuu ennen taidekohdevierailua, paikan päällä sekä vierailun jälkeen. Tämä kaikki määrittää nuorten taidevierailukokemuksien onnistumista. Tarkastelun kohteena ovat sekä yksilölliset että sosiaaliset tekijät, varsinkin se, että hanke toteutetaan koulu- ja luokkakontekstissa.