Oppilaitoksen turvallisuusopas 2 — Turvallisuuskulttuurin kehittäminen
Waitinen, MattiTuotetiedot
Nimeke: | Oppilaitoksen turvallisuusopas 2 — Turvallisuuskulttuurin kehittäminen |
Tekijät: | Waitinen, Matti (Kirjoittaja) |
Tuotetunnus: | 9789525673395 |
Tuotemuoto: | Pehmeäkantinen kirja |
Saatavuus: | Tilaustuote toimitetaan myöhemmin |
Hinta: | 33,00 € (28,95 € alv 0 %) |
Kustantaja: | Suomen Palopäällystöliitto |
Painos: | 2016 |
Julkaisuvuosi: | 2016 |
Kieli: | suomi |
Sivumäärä: | 60 |
Tuoteryhmät: | Kaikki tuotteet |
Kirjastoluokka: | 35.6 Palo- ja pelastustoimi |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | turvallisuussuunnittelu, oppilaitokset, koulut, turvallisuusjohtaminen, valmiussuunnittelu, poikkeusolot, vaaratilanteet, pelastussuunnitelmat, työturvallisuus, henkinen työsuojelu, oppilashuolto, turvallisuuskulttuuri, riskienhallinta, omavalvonta, lainsäädäntö |
Tämän oppaan kirjoittajalla FT Matti Waitisella on pitkä kokemus oppilaitosmaailmasta yleissivistävän koulun opettajana ja rehtorina sekä aikuiskasvattajana. Vuodesta 2001 alkaen hän on toiminut Helsingin Pelastuskoulun rehtorina ja samalla valtakunnallisestikin näkyvässä roolissa suomalaisen oppilaitosturvallisuuden edistäjänä.
Oppaan tarkoitus on avata oppilaitosten turvallisuudesta vastaaville henkilöille turvallisuuskulttuurin moniselkoista käsitettä ja niitä keinoja, joilla turvallisuuskulttuuria voidaan kehittää suotuisaan suuntaan. Opas perustuu keskeisiltä osiltaan Waitisen joulukuussa vuonna 2011 julkaisemaan väitöstutkimukseen Turvallinen koulu? - Helsinkiläisten peruskoulujen turvallisuuskulttuurista ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Opas pyrkii lähestymään käytännönläheisesti turvallisuutta käsitteenä sekä turvallisuuden yleistä merkitystä organisaatioille ja yksilöille. Opas tarkastelee myös oppilaitoksen turvallisuustoiminnan lakisääteisiä perusteita ja muita keskeisiä tekijöitä, joiden varaan oppilaitoksen turvallisuuskulttuuria voidaan määrätietoisesti rakentaa. Oppilaitoksen turvallisuuskulttuurin kehittämiseen tarvitaan Waittisen mukaan oikeita arvoja ja asennetta, turvallisuuden perusasioiden osaamista ja aktiivista omasta turvallisuusympäristöstä huolehtimista. Tämä opas kannustaa ja tarjoaa työkaluja oppilaitosten turvallisuuskulttuurin kehittämistyöhön.
Oppaan tarkoitus on avata oppilaitosten turvallisuudesta vastaaville henkilöille turvallisuuskulttuurin moniselkoista käsitettä ja niitä keinoja, joilla turvallisuuskulttuuria voidaan kehittää suotuisaan suuntaan. Opas perustuu keskeisiltä osiltaan Waitisen joulukuussa vuonna 2011 julkaisemaan väitöstutkimukseen Turvallinen koulu? - Helsinkiläisten peruskoulujen turvallisuuskulttuurista ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Opas pyrkii lähestymään käytännönläheisesti turvallisuutta käsitteenä sekä turvallisuuden yleistä merkitystä organisaatioille ja yksilöille. Opas tarkastelee myös oppilaitoksen turvallisuustoiminnan lakisääteisiä perusteita ja muita keskeisiä tekijöitä, joiden varaan oppilaitoksen turvallisuuskulttuuria voidaan määrätietoisesti rakentaa. Oppilaitoksen turvallisuuskulttuurin kehittämiseen tarvitaan Waittisen mukaan oikeita arvoja ja asennetta, turvallisuuden perusasioiden osaamista ja aktiivista omasta turvallisuusympäristöstä huolehtimista. Tämä opas kannustaa ja tarjoaa työkaluja oppilaitosten turvallisuuskulttuurin kehittämistyöhön.