Orjalauluista hiphoppiin - mustan musiikin sielua etsimässä
Salo, MarkkuTuotetiedot
Nimeke: | Orjalauluista hiphoppiin - mustan musiikin sielua etsimässä | ||
Tekijät: | Salo, Markku (Kirjoittaja) | ||
Tuotetunnus: | 9789523812932 | ||
Tuotemuoto: | Kovakantinen kirja | ||
Saatavuus: | Toimitusaika 1-3 arkipäivää | ||
Ilmestymispäivä: | 14.9.2024 | ||
Hinta: | 44,00 € (38,60 € alv 0 %) | ||
|
|||
Kustantaja: | Aviador |
Painos: | 2024 |
Julkaisuvuosi: | 2024 |
Kieli: | suomi |
Sivumäärä: | 524 |
Tuoteryhmät: | Kaikki tuotteet Tietokirjallisuus Musiikki |
Kirjastoluokka: | 78.18 Populaarimusiikin tutkimus |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | henkilöhistoria, musiikinhistoria, yhtyeet, muusikot, hengellisyys, gospelmusiikki, blues, jazz, spirituaalit, populaarimusiikki, afroamerikkalainen musiikki |
Avainsanat: | blues, gospelmusiikki, jazz, musiikki |
Afrikkalais-amerikkalaisen musiikin monisatavuotiset juuret juontavat länsiafrikkalaisiin uskontoihin ja orjakauppaan. Uudella mantereella orjien laulut yhdistyivät eurooppalaisiin vaikutteisiin: puuvillapelloilla syntyi blues, kirkoissa gospel, bluesista ja gospelista jazz.
Mustan musiikin historiassa maallinen on hengellistä ja päinvastoin. Valtaosalla musiikillisista uudistajista on lapsuus- ja nuoruusaikainen gospeltausta; heidän musiikissaan on kuultavissa sekä toivoa että raskaan elämän heijastamaa kipua.
Markku ”Jazzpastori” Salo näyttää perusteellisessa teoksessaan afrikkalais-amerikkalaisen musiikin pitkät ja syvät yhteydet hengellisyyteen ja mustan väestön epäinhimilliseen kohteluun. Hän esittelee teoksessaan laajalti myös gospel- ja bluestekstejä varhaisimmista moderneimpiin. Salo myös pohtii teoksessaan, miten musiikin spirituaalisuuden voi tunnistaa myös instrumentaalimusiikista.
Mustan musiikin historiassa maallinen on hengellistä ja päinvastoin. Valtaosalla musiikillisista uudistajista on lapsuus- ja nuoruusaikainen gospeltausta; heidän musiikissaan on kuultavissa sekä toivoa että raskaan elämän heijastamaa kipua.
Markku ”Jazzpastori” Salo näyttää perusteellisessa teoksessaan afrikkalais-amerikkalaisen musiikin pitkät ja syvät yhteydet hengellisyyteen ja mustan väestön epäinhimilliseen kohteluun. Hän esittelee teoksessaan laajalti myös gospel- ja bluestekstejä varhaisimmista moderneimpiin. Salo myös pohtii teoksessaan, miten musiikin spirituaalisuuden voi tunnistaa myös instrumentaalimusiikista.