Pätevästä erinomaiseksi — Rehtori koulun toimintakulttuurin kehittäjänä

Lahtero, Tapio; Salonen, Mikko
Nimeke: Pätevästä erinomaiseksi — Rehtori koulun toimintakulttuurin kehittäjänä
Tekijät: Lahtero, Tapio (Kirjoittaja)
Salonen, Mikko (Kirjoittaja)
Tuotetunnus: 9789527401088
Tuotemuoto: Pehmeäkantinen kirja
Saatavuus: Toimitusaika 1-3 arkipäivää
Ilmestymispäivä: 6.6.2022
Hinta: 51,00 € (44,74 € alv 0 %)

Kustantaja: Professional Publishing Finland
Painos: 2022
Julkaisuvuosi: 2022
Kieli: suomi
Sivumäärä: 150
Tuoteryhmät: Kaikki tuotteet
Kirjastoluokka: 38.5 Koululaitos
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: rehtorit, koulunjohtajat, johtaminen, johtajuus, pedagoginen johtaminen, koulut, oppiva organisaatio, toimintakulttuuri, kehittäminen, tiimityö, koulutoimi, kouluhallinto
Avainsanat: johtaminen, johtamiskoulutus, kouluhallinto, koulunjohtajat, koulut, koulutoimi, opettajankoulutus, oppiva organisaatio, pedagoginen johtaminen, rehtori, tiimityö, toimintakulttuuri
Suomalainen koulu on menestystarina. Paljon tutkittu, kehitetty ja maailmalla arvostettu. Miten toimien jokainen yksittäinen koulu voi yltää omaan menestykseensä? Rehtorin rooli koulun johtajana on keskeinen, mutta parhaimmillaan koulun johtaminen on jaettua johtajuutta. Se on rehtoriuden kovaa ydintä ja yksi merkittävimmistä ammatillisista käsitteistä suomalaisen koulun johtamisessa.

Rehtorin ammatillinen kehitys vaikuttaa siihen, miten koulu asiantuntijayhteisönä toimii. Rehtorin kehittymistä tehtävässään voidaan kuvata ammatillisena matkana. Ensimmäisessä kehitysvaiheessa meillä on hyvän järjestyksen koulu, joka täyttää sille asetetut tehtävät ja jonka johdossa on pätevä rehtori. Viimeisessä kehitysvaiheessa meillä on erinomaisesti johdettu koulu, jota johtaa erinomainen rehtori. Hän ymmärtää suoran ja epäsuoran pedagogisen johtamisen lisäksi johtamisen kulttuurisen ulottuvuuden. Tällöin koulussa työskennellään perustehtävän lisäksi pitkäjänteisesti toimintakulttuurin kehittämiseksi.

Koulun toimintakulttuuria näyttäytyy usein hyvin kompleksisena kokonaisuutena. Tutkimustiedon kautta kirjassa tuodaan esille rehtorin ja kouluyhteisön jäsenten merkitys toimintakulttuurin rakentamisessa. Kirja kertoo myös koulun toimintakulttuurin kehittämisestä käytännössä.

Kirja antaa työkaluja kaikille koulun kehittämisessä mukana oleville, erityisesti rehtoreille sekä muille nykyisille ja tuleville oppilaitosjohtajille ja koulun toimintakulttuurin kehittämiseen osallistuville.