Språk i skola och samhälle — Svenskan i Finland - i dag och i går II:2
Tandefelt, MarikaTuotetiedot
Nimeke: | Språk i skola och samhälle — Svenskan i Finland - i dag och i går II:2 | ||
Tekijät: | Tandefelt, Marika (Toimittaja) | ||
Tuotetunnus: | 9789515833631 | ||
Tuotemuoto: | Kovakantinen kirja | ||
Saatavuus: | Toimitusaika 1-3 arkipäivää | ||
Hinta: | 35,00 € (30,70 € alv 0 %) | ||
|
|||
Kustantaja: | Svenska litteratursällskapet i Finland |
Sarja: | |
Painos: | 2017 |
Julkaisuvuosi: | 2017 |
Kieli: | ruotsi |
Sivumäärä: | 207 |
Tuoteryhmät: | Kaikki tuotteet Tietokirjallisuus |
Kirjastoluokka: | 87 KIELITIEDE |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | ruotsin kieli, suomenruotsi, kielenkäyttö, opetus, kouluympäristö, liike-elämä, asiakaspalvelu, monikielisyys, kääntäminen, virkakieli, lakikieli, yleiskieli |
Boken visar hur texter produceras i skolans värld, hos myndigheterna och i företagsmiljö. I skolan är läraren språkmodell och läromedlen har kommit till i samarbete med en språkexpert. Myndigheterna ska informera medborgarna om rättigheter och skyldigheter som bygger på lagar och förordningar. Det är en utmaning att presentera informationen på ett klart och korrekt allmänspråk. yndigheternas
svenska texter är i regel översättningar och ansvaret för att språkversionerna blir likvärdiga vilar på översättaren.
Språkbruket i företagsvärlden styrs av det som är ändamålsenligt ur det enskilda företagets synvinkel. Många företag med verksamhet i Finland och Sverige väljer engelska som koncernspråk, men de anställda växlar mellan svenska, engelska och finska beroende på sammanhanget. Företag med kundkontakter i flerspråkiga länder försöker beakta sina kunders modersmål även om det innebär
en extra kostnad, men det kräver att kunden är aktiv.
svenska texter är i regel översättningar och ansvaret för att språkversionerna blir likvärdiga vilar på översättaren.
Språkbruket i företagsvärlden styrs av det som är ändamålsenligt ur det enskilda företagets synvinkel. Många företag med verksamhet i Finland och Sverige väljer engelska som koncernspråk, men de anställda växlar mellan svenska, engelska och finska beroende på sammanhanget. Företag med kundkontakter i flerspråkiga länder försöker beakta sina kunders modersmål även om det innebär
en extra kostnad, men det kräver att kunden är aktiv.