Sujuvampia opintopolkuja romaneille ja maahanmuuttajille — Opin portailla Pohjois-Pohjanmaalla -hankkeen loppuraportti
Pinolehto, MarjaTuotetiedot
Nimeke: | Sujuvampia opintopolkuja romaneille ja maahanmuuttajille — Opin portailla Pohjois-Pohjanmaalla -hankkeen loppuraportti |
Tekijät: | Pinolehto, Marja (Toimittaja) |
Tuotetunnus: | 9789524933018 |
Tuotemuoto: | Pehmeäkantinen kirja |
Saatavuus: | Tilaustuote toimitetaan myöhemmin |
Hinta: | 47,00 € (41,23 € alv 0 %) |
Kustantaja: | Diakonia-ammattikorkeakoulu |
Sarja: | Diak Puheenvuoro 12 |
Painos: | 2017 |
Julkaisuvuosi: | 2017 |
Kieli: | suomi |
Sivumäärä: | 100 |
Tuoteryhmät: | Kaikki tuotteet |
Kirjastoluokka: | 38 KASVATUS. OPETUS. KASVATUSTIEDE |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | romanit, maahanmuuttajat, koulutus, opinnot, opiskelijat, aikuiskoulutus, perusasteen koulutus, toisen asteen koulutus, korkea-asteen koulutus, ohjaus (neuvonta ja opastus), mentorointi, tukeminen, monikulttuurisuus, opetushenkilöstö, osaaminen, projektit |
Miten maahanmuuttajien ja romanien koulutuspolut voidaan saada sujuvimmiksi? Diakonia-ammattikorkeakoulu, Oulun seudun ammattiopisto ja Suomen Diakoniaopisto yhdistivät kokemuksensa ja voimansa ja etsivät vastauksia päivänpolttavaan kysymykseen.
Tässä julkaisussa esitellään Opin portailla Pohjois-Pohjanmaalla -hankkeen tuloksia ja toimiviksi todettuja palvelumalleja:
- etsivä romanityö koulutukseen hakeutumisen tukena
- kulttuurisensitiivinen opiskelijavalinta
- maahanmuuttaja- ja romanitaustaisille opiskelijoille suunnattu tukipajatoiminta perusasteella, toisella asteella ja ammattikorkeakoulussa
- opiskelijamentoritoiminta
- monikulttuurinen ohjaus ja osaaminen -koulutus opetus-ja ohjaushenkilöstölle
Yhdistettäessä näitä palvelumalleja maahanmuuttaja- tai romanitaustaisen opiskelijan sekä opetus- ja ohjaushenkilöstön palvelupolkuihin, alkaa hahmottua eheämpi tie, jota ei tarvitse kulkea yksin, vaan rinnalla on kanssakulkijoita ja yhteistyöverkosto.
Tässä julkaisussa esitellään Opin portailla Pohjois-Pohjanmaalla -hankkeen tuloksia ja toimiviksi todettuja palvelumalleja:
- etsivä romanityö koulutukseen hakeutumisen tukena
- kulttuurisensitiivinen opiskelijavalinta
- maahanmuuttaja- ja romanitaustaisille opiskelijoille suunnattu tukipajatoiminta perusasteella, toisella asteella ja ammattikorkeakoulussa
- opiskelijamentoritoiminta
- monikulttuurinen ohjaus ja osaaminen -koulutus opetus-ja ohjaushenkilöstölle
Yhdistettäessä näitä palvelumalleja maahanmuuttaja- tai romanitaustaisen opiskelijan sekä opetus- ja ohjaushenkilöstön palvelupolkuihin, alkaa hahmottua eheämpi tie, jota ei tarvitse kulkea yksin, vaan rinnalla on kanssakulkijoita ja yhteistyöverkosto.