Suomen hävittäjävalinnat 1942 — Oma lentokonetuotanto turvaamaan huoltovarmuutta
Myllymäki, ReinoTuotetiedot
| Nimeke: | Suomen hävittäjävalinnat 1942 — Oma lentokonetuotanto turvaamaan huoltovarmuutta | ||
| Tekijät: | Myllymäki, Reino (Kirjoittaja) | ||
| Tuotetunnus: | 9789527518571 | ||
| Tuotemuoto: | Kovakantinen kirja | ||
| Saatavuus: | Tulossa 15.11.2025 | ||
| Ilmestymispäivä: | 15.11.2025 | ||
| Hinta: | 67,00 € (58,77 € alv 0 %) | ||
|
|||
| Kustantaja: | Ketterät Kirjat |
| Painos: | 2025 |
| Julkaisuvuosi: | 2025 |
| Kieli: | suomi |
| Sivumäärä: | 118 |
| Tuoteryhmät: | Kaikki tuotteet |
| Kirjastoluokka: | 39.6 Ilmavoimat. Ilmasodankäynti |
| Avainsanat: | toinen maailmansota, ilmavoimat, Valtion Lentokonetehdas, VL Myrsky, VL Humu, Brewster, Mörkö-Morane, Morane-Saulnier M.S.406, VMT Pyörremyrsky, huoltovarmuus |
Kesällä 1942 Suomi oli hankalassa tilanteessa. Ennen talvisotaa, talvisodan ja välirauhan aikana sekä jatkosodan alussa hankittu hävittäjälentokonekalusto oli kulumassa sekä määrällisesti että laadullisesti loppuun. Hävittäjäkaluston parhaimmistoa edusti Brewster 239, joita oli jäljellä kolmisenkymmentä. Kaikkiaan kunnossa olevien hävittäjäkoneiden aallonpohja saavutettiin lokakuussa 1942, jolloin kunnossa oli 89 hävittäjälentokonetta, joista 19 Brewsteriä.
Tilanne tuli tuskin yllätyksenä ja sen korjaamiseksi tehtiin töitä sekä Ilmavoimien esikunnassa että Valtion Lentokonetehtaalla. Kesällä 1942 tilattiin sekä VL Myrskyn koe- että suursarja, yhteensä 50 konetta. Syksyllä 1942 tilattiin sitten Brewster 239:n kopio VL Humu (90 konetta), Morane-Saulnier M.S.406 -koneiden varustaminen Klimov M-105P -moottoreilla (lopulta 45 konetta) ja Daimler-Benzin DB 605 -moottoriin perustuva puurakenteinen hävittäjä, VL Pyörremyrsky, jota kaavailtiin rakennettavan 50 konetta.
Kirja valaisee Suomen tilannetta vuonna 1942 sekä esittelee toteutumattomat ja toteutuneet kehitys- ja hankintaprojektit.
Kirjan kirjoittaja on ilmailuhistorian harrastaja, joka on toiminut VL Myrsky II -projektin tiedottajana vuodesta 2013 ja on kirjoittanut aihealueelta useita kirjoja ja julkaisuja.
Tilanne tuli tuskin yllätyksenä ja sen korjaamiseksi tehtiin töitä sekä Ilmavoimien esikunnassa että Valtion Lentokonetehtaalla. Kesällä 1942 tilattiin sekä VL Myrskyn koe- että suursarja, yhteensä 50 konetta. Syksyllä 1942 tilattiin sitten Brewster 239:n kopio VL Humu (90 konetta), Morane-Saulnier M.S.406 -koneiden varustaminen Klimov M-105P -moottoreilla (lopulta 45 konetta) ja Daimler-Benzin DB 605 -moottoriin perustuva puurakenteinen hävittäjä, VL Pyörremyrsky, jota kaavailtiin rakennettavan 50 konetta.
Kirja valaisee Suomen tilannetta vuonna 1942 sekä esittelee toteutumattomat ja toteutuneet kehitys- ja hankintaprojektit.
Kirjan kirjoittaja on ilmailuhistorian harrastaja, joka on toiminut VL Myrsky II -projektin tiedottajana vuodesta 2013 ja on kirjoittanut aihealueelta useita kirjoja ja julkaisuja.