Tampereen siniset bussit 1948-2024
Lehtonen, Timo; Pyrhönen, KimmoTuotetiedot
Nimeke: | Tampereen siniset bussit 1948-2024 | ||
Tekijät: | Lehtonen, Timo (Kirjoittaja) Pyrhönen, Kimmo (Kirjoittaja) |
||
Tuotetunnus: | 9789526922263 | ||
Tuotemuoto: | Kovakantinen kirja | ||
Saatavuus: | Tulossa 18.9.2025 | ||
Ilmestymispäivä: | 18.9.2025 | ||
Hinta: | 53,00 € (46,49 € alv 0 %) | ||
|
|||
Kustantaja: | Matkamedia Pyrhönen |
Painos: | 2025 |
Julkaisuvuosi: | 2025 |
Kieli: | suomi |
Sivumäärä: | 222 |
Tuoteryhmät: | Kaikki tuotteet Paikallishistoriat |
Kirjastoluokka: | 92.8 Suomen historia, paikallishistoria |
Avainsanat: | linja-autoliikenne, tampere, nysse, bussiliikenne, bussi, tekniikka |
Tampereen kaupungin liikennelaitos on kokenut historiansa aikana monenlaiset ajat. Sodan jälkeisenä pula-aikana aloitettiin kaupunkiliikenteen kunnallistaminen ja sähköistäminen. Trollikat eli tamperelaisittain rollikat tai lankavaunut tekivät tuloaan, ja sähköjohtimia viriteltiin katujen ylle.
Kasvavan maaltamuuton myötä Tampereen väkimäärä kasvoi huimasti. Syntyivät suuret, kuuluisat lähiöt kuten Tesoma, Lentävänniemi, Peltolammi ja Multisilta. Niihin piti laajentaa joukkoliikennettä, ja alkoi suurten autosarjojen hankintojen aika. Kaupunkibussit olivat manuaalivaihteisia ja melko karuja, mutta niillä kuljettiin töihin ”Mansen” tehtaisiin ja muihin työpaikkoihin. Syntyi Y-vuorojen linjasto. Ne olivat ylimääräisiä linjoja, jotka keräsivät työntekijät miltei kotiovilta, ja kuljettivat heidät tehtaan porteille ja pihoihin. Osaa linjoista käyttivät myös koululaiset. Ja illalla sama toistui kotiinpäin.
Hervannan suurlähiö poiki nivelbussien ajan Tampereelle. Nämä haitaribussit toivat kapasiteettia, mutta harvensivat joidenkin linjojen vuoroväliä.
Seuraavaksi TKL oli kehittämässä telibusseja kaupunkiliikenteeseen ja toimi uranuurtajana myös matalalattia-autojen kehittämisessä. Teknillinen johtaja Juhani Valanto oli hankkeessa aktiivisesti mukana ja innovoi autojen sisäväritykseen melkoisen värikirjon matkustajien iloksi. Myös autojen ulkomaalaus sai yksityiskohtia. Alkoi matalalattiaisten onnikoiden aika.
Yhteistariffiliikenne oli helpotus matkustajille. Jo 1990-luvun puolivälissä pääsi samalla lipulla kulkemaan useamman liikennöitsijän linjoilla. Tämän jatkumona on nykyinen Nysse-liikenne, joka myös yhteinäisti kaikkien linja-autojen ulkoasun TKL:n tuttuun sinivalkoiseen väriin. Linjojen suunnittelu ei ole enää TKL:n vastuulla, se on vain yksi toimija muiden Nysse-liikennöitsijöiden joukossa. Nimi muuttui Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitokseksi ja sen pieneneminen kilpailutusten vuoksi jatkui. Toimintaa on tehostettu monin tavoin ja innovointiakin on jatkettu seuraten muun muassa sähköbussien kehitystä ja käynnistämällä superbussihanketta.
Tämä kirja esittelee sanoin ja kuvin kaikki TKL:n autot sen alusta eli vuodesta 1948 vuoden 2024 loppuun, jolloin liikelaitos muuttui Tampereen Kaupunkiliikenne Oy:ksi. Siitä alkaakin kokonaan uusi tarina...
Kasvavan maaltamuuton myötä Tampereen väkimäärä kasvoi huimasti. Syntyivät suuret, kuuluisat lähiöt kuten Tesoma, Lentävänniemi, Peltolammi ja Multisilta. Niihin piti laajentaa joukkoliikennettä, ja alkoi suurten autosarjojen hankintojen aika. Kaupunkibussit olivat manuaalivaihteisia ja melko karuja, mutta niillä kuljettiin töihin ”Mansen” tehtaisiin ja muihin työpaikkoihin. Syntyi Y-vuorojen linjasto. Ne olivat ylimääräisiä linjoja, jotka keräsivät työntekijät miltei kotiovilta, ja kuljettivat heidät tehtaan porteille ja pihoihin. Osaa linjoista käyttivät myös koululaiset. Ja illalla sama toistui kotiinpäin.
Hervannan suurlähiö poiki nivelbussien ajan Tampereelle. Nämä haitaribussit toivat kapasiteettia, mutta harvensivat joidenkin linjojen vuoroväliä.
Seuraavaksi TKL oli kehittämässä telibusseja kaupunkiliikenteeseen ja toimi uranuurtajana myös matalalattia-autojen kehittämisessä. Teknillinen johtaja Juhani Valanto oli hankkeessa aktiivisesti mukana ja innovoi autojen sisäväritykseen melkoisen värikirjon matkustajien iloksi. Myös autojen ulkomaalaus sai yksityiskohtia. Alkoi matalalattiaisten onnikoiden aika.
Yhteistariffiliikenne oli helpotus matkustajille. Jo 1990-luvun puolivälissä pääsi samalla lipulla kulkemaan useamman liikennöitsijän linjoilla. Tämän jatkumona on nykyinen Nysse-liikenne, joka myös yhteinäisti kaikkien linja-autojen ulkoasun TKL:n tuttuun sinivalkoiseen väriin. Linjojen suunnittelu ei ole enää TKL:n vastuulla, se on vain yksi toimija muiden Nysse-liikennöitsijöiden joukossa. Nimi muuttui Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitokseksi ja sen pieneneminen kilpailutusten vuoksi jatkui. Toimintaa on tehostettu monin tavoin ja innovointiakin on jatkettu seuraten muun muassa sähköbussien kehitystä ja käynnistämällä superbussihanketta.
Tämä kirja esittelee sanoin ja kuvin kaikki TKL:n autot sen alusta eli vuodesta 1948 vuoden 2024 loppuun, jolloin liikelaitos muuttui Tampereen Kaupunkiliikenne Oy:ksi. Siitä alkaakin kokonaan uusi tarina...