Tarkoituskeskeinen ajattelu — tarkoitus logoterapian viitekehyksessä

Salo, Mia; Åman, Iina
Nimeke: Tarkoituskeskeinen ajattelu — tarkoitus logoterapian viitekehyksessä
Tekijät: Salo, Mia (Toimittaja)
Åman, Iina (Toimittaja)
Tuotetunnus: 9789529973149
Tuotemuoto: Pehmeäkantinen kirja
Saatavuus: Tilaustuote toimitetaan myöhemmin
Hinta: 81,00 € (71,05 € alv 0 %)

Kustantaja: Suomen Logoterapiainstituutti
Painos: 2013
Julkaisuvuosi: 2013
Kieli: suomi
Sivumäärä: 208
Tuoteryhmät: Kaikki tuotteet
Kirjastoluokka: 59.562 Psykoterapia. Mielenterveystyö
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: logoterapia, elämän tarkoitus, mielekkyys, tarkoitusperäisyys, ajattelu, tunneäly, kasvatus, työelämä, vanhustyö, saattohoito
Tarkoituksen, merkityksen ja mielekkyyden kokemukset liittyvät läheisesti ihmisen hyvinvointiin. Tämä on todistettu myös tutkimuksin. Tarkoituskeskeinen ajattelu eli logoterapia tarjoaa tarkoituksen pohdintaan ja löytämiseen viitekehyksen, joka on toiminnallisuudessaan ja sovellettavuudessaan ainutlaatuinen. Tarkoituskeskeinen lähestymistapa voidaan valita paitsi yksilötasolla myös ryhmämuotoisessa tekemisessä tai koko organisaation toiminnan suuntaviitaksi.

Kokoomateoksen tarkoituksena on nostaa esiin, miten tarkoituskeskeistä ajattelua voi hyödyntää elämänkaaren kaikissa vaiheissa ja elämän eri osa-alueilla. Lisäksi kirjassa tarkastellaan, miten logoterapia on vaikuttanut elämän tarkoituksen teoriaan ja tutkimukseen. Se on jatkoa 2012 julkaistulle artikkelikokoelmalle Logoterapia. Peruskäsitteitä, filosofiaa, käytäntöjä.

Kirja sisältää kaksitoista artikkelia. Niissä tarkoitusta käsitellään monipuolisesti teoreettisesti, elämänasenteena, lapsen ja nuoren, kasvattajan ja ohjaajan, työelämän, ikääntyvien ja saattohoidon näkökulmista. Punaisena lankana kuultaa logoterapian keskeinen lähtökohta, arvostava suhtautuminen toiseen ihmiseen, itseen ja kaikkeen ympärillä olevaan. Elämänasenteena tarkoituskeskeinen ajattelu kulminoituu hetken tarkoitusten ymmärtämisessä ja sen mukaisissa valinnoissa ja toiminnoissa. Tarkoituskeskeistä ajattelua voivat soveltaa niin ateistit kuin teistit.