Todellisella kunnioituksella? - Purjelaivan päällikön ja varustajan suhteesta — merikapteeni Frans Torkin kirjeitä laivanvarustaja Gabriel Granlundille 1895-1900

Irjala, Auli
Nimeke: Todellisella kunnioituksella? - Purjelaivan päällikön ja varustajan suhteesta — merikapteeni Frans Torkin kirjeitä laivanvarustaja Gabriel Granlundille 1895-1900
Tekijät: Irjala, Auli (Kirjoittaja)
Tuotetunnus: 9789526715520
Tuotemuoto: Kovakantinen kirja
Saatavuus: Tilaustuote toimitetaan myöhemmin
Hinta: 69,00 € (60,53 € alv 0 %)

Kustantaja: Rauman merimuseo
Painos: 1. painos, 2009
Kieli: suomi
Sivumäärä: 218
Tuoteryhmät: Kaikki tuotteet
Kirjastoluokka: 69.63 Vesiliikenne
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: henkilöhistoria, kirjeet, merikapteenit, laivanvarustajat, kauppamerenkulku, merenkulku, kauppalaivasto, purjelaivat, merimatkat, historia
Todellisella kunnioituksella? on kirja raumalaisen merikapteeni Frans Torkin työstä ja suhteesta laivanvarustaja Gabriel Granlundiin 1890-luvulla, purjemerenkulun viimeisen huippukauden aikaan. Kapteeni Tork toimi vuosina 1895-1900 ensin parkkilaivan, sitten täystakiloidun fregatin päällikkönä. Kummankin laivan nimi oli Hoppet. Hän kirjoitti työnantajalleen säännöllisesti. Säilyneiden 152 kirjeen kautta pääsemme perehtymään Frans Torkin ajatuksiin päällikön asemasta ja työstä sekä seuraamaan rahtilaivan vaiheita.

Minkälaista oli päällikön arki kauppalaivalla? Kuka päätti rahdista ja miten rahtaussopimus solmittiin? Kuinka kapteeni selvisi sairastapauksista ja karkaamisista?

Kuten viime kirjeessäni mainitsin että aivoin rahdata Göteborgista Port Nathaliin jos saan sen kuin pyysin. Ja eilen päätin sen rahdin ja saan nyt 72/6 per stand. ja 10/- per. ton. Kaikki, joiden kanssa olen keskustellut ja jotka ymmärtävät rahtien päälle, sanovat että minä olen saanut hyvän rahdin. Minä kuin olen matkalla, en voi ajatella rahtausta, mutta toivon että Clarkson & Co Lontoossa tekevät parhaansa, ja toimittavat laivalle hyvän rahdin. Australian minä mieluimmin menisin, sillä ei se ole niin taudilainen maa kuin Itä India ja Kiina, vaan laivan etua on etupäässä katsottava.

Kirjeiden ajankohtana Rauman kauppalaivasto oli vetoisuudeltaan Suomen suurin ja varustamojen puinen kalusto alkoi vaihtua rautaiseen. Kauppias Granlundin Englannista ostama rautafregatti oli Suomen kolmas rautalaiva ja kapteeni Tork palkattiin sen päälliköksi.

Purjelaivojen aikaan kirjeenvaihto oli lähes ainoa keino neuvotella työasioista, mikä vaikutti sekä tulokseen että ihmissuhteisiin. Frans Tork päätti jokaisen kirjeensä ilmaisulla "Todellisella kunnioituksella". Mutta mikä oli hänen todellinen suhteensa varustaja Granlundiin?