Ulkonäköyhteiskunta — Ulkoinen olemus pääomana 2000-luvun Suomessa

Kukkonen Iida; Pajunen Tero; Sarpila Outi; Åberg, Erica
Nimeke: Ulkonäköyhteiskunta — Ulkoinen olemus pääomana 2000-luvun Suomessa
Tekijät: Kukkonen Iida (Kirjoittaja)
Pajunen Tero (Kirjoittaja)
Sarpila Outi (Kirjoittaja)
Åberg, Erica (Kirjoittaja)
Tuotetunnus: 9789523511576
Tuotemuoto: Pehmeäkantinen kirja
Saatavuus: Toimitusaika 1-3 arkipäivää
Hinta: 25,00 € (21,93 € alv 0 %)

Kustantaja: Into Kustannus
Painos: 2019
Julkaisuvuosi: 2019
Kieli: suomi
Sivumäärä: 255
Tuoteryhmät: Kaikki tuotteet
Kirjastoluokka: 36 TALOUSTIEDE. KANSANTALOUSTIEDE
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: identiteetti, ihmissuhteet, kauneus, kulutus, menestyminen, normit, pääoma, parisuhde, ruumiillisuus, sosiaalinen asema, sosiokulttuuriset tekijät, työelämä, ulkonäkö
Osaatko arvata, kuinka monta kuukautta suomalainen nainen viettää peilin edessä elämänsä aikana? Entä mies? Kuinka paheksuttua mahtaakaan olla ulkonäön hyödyntäminen palkkaneuvotteluissa?

Ulkonäköyhteiskunnassa turkulainen tutkijaryhmä ruotii ulkonäön ja elämässä menestymisen välistä yhteyttä suomalaisessa yhteiskunnassa. Kirja tarjoaa tilastotietoa ja tositarinoita aiheesta. Kirjoittajat kutsuvat lukijan pohtimaan kanssaan ulkonäköpääoman kasaamista ja hyödyntämistä ja siitä luopumista. Käsitellyksi tulevat niin ulkonäköön kohdistuvan kulutuksen mielekkyys ja mielettömyys kuin ulkonäön merkitys parisuhteessa, työelämässä ja ystävyyssuhteissa. Hyväksytyn ulkonäön määrittelyä tarkasteltaessa media saa osansa, mutta keskustelua käydään ennen kaikkea ulkonäölle annettujen merkitysten määrittelystä erilaisissa sosiaalisissa ympäristöissä.