Uudistuva opettajuus ja yksilölliset opintopolut toisen asteen nuorten ammatillisessa peruskoulutuksessa

Pursiainen, Sirpa
Nimeke: Uudistuva opettajuus ja yksilölliset opintopolut toisen asteen nuorten ammatillisessa peruskoulutuksessa
Tekijät: Pursiainen, Sirpa (Kirjoittaja)
Tuotetunnus: 9789529371273
Tuotemuoto: Pehmeäkantinen kirja
Saatavuus: Tilaustuote toimitetaan myöhemmin
Hinta: 49,00 € (42,98 € alv 0 %)

Kustantaja: FACE training center
Painos: 2016
Julkaisuvuosi: 2016
Kieli: suomi
Sivumäärä: 132
Tuoteryhmät: Kaikki tuotteet
Kirjastoluokka: 38 KASVATUS. OPETUS. KASVATUSTIEDE
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: ammatillinen koulutus, pedagoginen johtaminen, opetussuunnitelmat, HOPS, työelämälähtöisyys, työssäoppiminen, toisen asteen koulutus, oppimisympäristö, oppiminen, verkko-oppiminen, osaaminen, ohjaus (neuvonta ja opastus), oppilasarviointi, opettajuus, nuorisotakuu, nuoret
Osaamisperusteisuuden merkityksen kasvaessa toisen asteen ammatillisessa peruskoulutuksessa korostuu tarve rakenteellisille ja toiminnallisille muutoksille järjestettäessä ammatillista koulutusta. Tämä haastaa sekä opettajuutta että johtajuutta uudistumaan. Kirja pureutuu näihin erittäin ajankohtaisiin muutostarpeisiin.

Tarve yksilöllisiin opintopolkuihin nousee jatkuvassa muutoksessa olevasta työelämästä ja yhteiskunnallisista muutoksista. Yksilölliset opintopolut osaltaan mahdollistavat opiskelijan sekä hänen tulevaisuutensa ja työllistymisensä siirtämisen paremmin toisen asteen koulutuksen toteutuksen keskiöön. Rakenteellisia muutoksia tarvitaan, jotta nuori voi edetä opinnoissaan omaan tahtiin saavuttaessaan tarvittavan osaamisen. Kirjassa esitellään työkaluja toisen asteen koulutuksen johtamisen tueksi sekä kaavioita rakenteellisista ja toiminnallisista ratkaisuista.

Koulutuksen tavoitteena on osaamisen saavuttaminen, tästä syystä erilaisista oppimisympäristöistä ja menetelmistä tulisi valita sellaiset, joilla vastataan parhaiten nuorten tarpeisiin ja oppimistapoihin. Opettajuus muuttuu vääjäämättä. Opettajuudessa korostuu ohjauksellisuus sekä yksilöllisten opintopolkujen suunnitteluosaaminen. Opettajan tulee osata toteuttaa osaamisperusteista opetusta huomioiden opiskelijoiden yksilölliset tarpeet ja toiveet. Näitä muutostarpeita avataan kirjassa käytännön esimerkein.

Kirja on suunnattu toisen asteen koulutuksen järjestäjien johdolle, opettajille sekä toisen asteen koulutuksen parissa toimiville tahoille.