Vaikuta vihjein — Havaintoja kuluttajien valintakäyttäytymiseen vaikuttamisesta vähittäiskauppaympäristössä

Lindblom, Arto
Nimeke: Vaikuta vihjein — Havaintoja kuluttajien valintakäyttäytymiseen vaikuttamisesta vähittäiskauppaympäristössä
Tekijät: Lindblom, Arto (Kirjoittaja)
Tuotetunnus: 9789518778632
Tuotemuoto: Pehmeäkantinen kirja
Saatavuus: Toimitusaika 1-3 arkipäivää
Ilmestymispäivä: 18.4.2023
Hinta: 56,00 € (49,12 € alv 0 %)

Kustantaja: Oppian
Painos: 2023
Julkaisuvuosi: 2023
Kieli: suomi
Sivumäärä: 152
Tuoteryhmät: Kaikki tuotteet
Tietokirjallisuus
Kirjastoluokka: 69.3 Markkinointi. Kauppa
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: vähittäiskauppa, myynninedistäminen, tuotesijoittelu, tuotevalikoimat, hinnoittelu, mielikuvamarkkinointi, vaikuttaminen, kuluttajakäyttäytyminen, ostokäyttäytyminen
Avainsanat: kauppa, myynninedistäminen, vähittäiskauppa
Kuluttajien valinnoilla on ratkaiseva merkitys vähittäiskaupalle. Jokainen alalla toimiva yritys joutuu miettimään jatkuvasti, miten valintoihin voidaan vaikuttaa. Professori Arto Lindblom käsittelee tässä teoksessa erilaisia vihjeitä, joiden avulla kuluttajien valintoja voidaan ohjailla.

Vähittäiskauppaympäristössä kuluttajiin vaikuttavia vihjeitä ovat esimerkiksi taustamusiikki, tuoksut, valaistus ja kaupan värimaailma. Vihjeet voivat liittyä myös tuotteiden esillepanoon ja hintamerkintöihin. Osa vihjeistä voi olla huomaamattoman hienovaraisia, mutta niillä saattaa silti olla suuri vaikutus kuluttajien valintakäyttäytymiseen.

Vihjeet vaikuttavat myös toisiinsa, ja niiden yhteisvaikutukset saattavat olla yllätys sekä kuluttajille että yrityksille. Hyperkilpailun ja kasvavan ärsyketulvan keskellä taistelu kuluttajien ajasta ja huomiosta on kireämpää kuin koskaan ennen.

Menestyvän yrityksen on käytettävä kaikki keinot saadakseen osansa kuluttajamarkkinoista. Mittavaan tutkimustietoon perustuva ja useita yritysesimerkkejä tarjoava kirja on kattava, analyyttinen ja hyödyllinen teos kaikille vähittäiskaupan toimijoille ja alaa opiskeleville.