Valokuvien kriittinen tulkitseminen medialukutaitona ja lajityypittely senkehittäjänä
Pienimäki, MariTuotetiedot
Nimeke: | Valokuvien kriittinen tulkitseminen medialukutaitona ja lajityypittely senkehittäjänä |
Tekijät: | Pienimäki, Mari (Kirjoittaja) |
Tuotetunnus: | 9789519086910 |
Tuotemuoto: | Kovakantinen kirja |
Saatavuus: | Tilaustuote toimitetaan myöhemmin |
Hinta: | 59,00 € (51,75 € alv 0 %) |
Kustantaja: | Mari Pienimäki |
Sarja: | Kuvista sanoin 12 Suomen valokuvataiteen museon julkaisuja 45 |
Painos: | 1. painos, 2013 |
Kieli: | suomi |
Sivumäärä: | 187 |
Tuoteryhmät: | Kaikki tuotteet |
Kirjastoluokka: | 75.7 Valokuvaus. Valokuvataide |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | valokuvat, lehtikuvat, uutiskuvat, tulkinta, genret, medialukutaito, visuaalinen lukutaito, mediakasvatus, kuva-analyysi, kriittisyys, semiotiikka, genretutkimus |
Valokuvien tulkinnasta puhuttaessa on usein viitattu semiotiikkaan kuvien analyysivälineenä. Valokuvien kriittinen tulkitseminen medialukutaitona ja lajityypittely sen kehittäjänä on tieteellinen tutkimus, jossa tarkastellaan yhtäältä semiotiikan ja toisaalta lajityypin (genren) käsitteen edellytyksiä ja rajoituksia toimia valokuvien kriittisen tulkinnan välineinä medialukutaidon kehittämisen näkökulmasta.
Mediakasvatuksessa genreajattelu on osoittautunut hedelmälliseksi, sillä genren käsite voi yhdistää mediaesitysten ja niiden tuotannon ja vastaanoton näkökulmat. Valokuvatutkimuksessa ja -opetuksessa genrestä on silti puhuttu harvakseltaan. Väitöskirjassa pohditaan valokuvien lajityypittelyn mahdollisuuksia ja sitä, miten genren käsite on valokuvatutkimuksessa mielekästä ymmärtää. Kirjassa kehitetään lajityypin käsitettä innovatiivisesti medialukutaidon työkaluksi, joka palvelee nuoria ja aikuisia heidän tulkitessaan valokuvia kriittisesti arjessa ja kouluissa. Siinä hahmotellaan journalististen valokuvien (ns. lehtivalokuvien) tulkintaa varten työkalugenrejä, jotka on tarkoitettu paitsi kriittiseen kuva-analyysiin myös luovaan tekemiseen perustuvan mediakasvatuksen lähtökohdaksi.
Mediakasvatuksessa genreajattelu on osoittautunut hedelmälliseksi, sillä genren käsite voi yhdistää mediaesitysten ja niiden tuotannon ja vastaanoton näkökulmat. Valokuvatutkimuksessa ja -opetuksessa genrestä on silti puhuttu harvakseltaan. Väitöskirjassa pohditaan valokuvien lajityypittelyn mahdollisuuksia ja sitä, miten genren käsite on valokuvatutkimuksessa mielekästä ymmärtää. Kirjassa kehitetään lajityypin käsitettä innovatiivisesti medialukutaidon työkaluksi, joka palvelee nuoria ja aikuisia heidän tulkitessaan valokuvia kriittisesti arjessa ja kouluissa. Siinä hahmotellaan journalististen valokuvien (ns. lehtivalokuvien) tulkintaa varten työkalugenrejä, jotka on tarkoitettu paitsi kriittiseen kuva-analyysiin myös luovaan tekemiseen perustuvan mediakasvatuksen lähtökohdaksi.