Voimaantuminen ja elämänpolitiikka — voimaantumisen resurssiteoria, uskaltava vastuullisuus, valinta, optimointi ja kompensointi
Räsänen, JuhaniTuotetiedot
| Nimeke: | Voimaantuminen ja elämänpolitiikka — voimaantumisen resurssiteoria, uskaltava vastuullisuus, valinta, optimointi ja kompensointi |
| Tekijät: | Räsänen, Juhani (Kirjoittaja) |
| Tuotetunnus: | 9789529337675 |
| Tuotemuoto: | Pehmeäkantinen kirja |
| Saatavuus: | Tilaustuote toimitetaan myöhemmin |
| Hinta: | 89,00 € (78,07 € alv 0 %) |
| Kustantaja: | Julkiviestintä |
| Painos: | 2014 |
| Julkaisuvuosi: | 2014 |
| Kieli: | suomi |
| Sivumäärä: | 336 |
| Tuoteryhmät: | Kaikki tuotteet |
| Kirjastoluokka: | 14.4 Persoonallisuuden psykologia |
| YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | voimaantuminen, elämänhallinta, elämänpolitiikka |
Kasvuyhteisö on aina kasvavia ihmisiä ja heidän kasvuaan varten, eikä ensisijaisesti lakien ja sääntöjen hallitsema. Kasvuyhteisöllinen elämä arjessa on konatiivinen eli tahtovarainen eikä millään tavalla ylivoimainen tehtävä. Lasten kohdalla yhteisöllisiä jännitteitä aiheuttavien tilanne on toinen, koska heillä on omat erityiset kasvutarpeensa. He ovat usein haavoittuneita, itsetuntoa ja itsearvostusta kaipaavia olentoja, usein aivan epätoivoisia. Heillä saattaa olla välillä hallitsemattomia ahdistuksen puuskia, jotka vievät arvaamattomiin tekoihin toisia ja itseään kohtaan. He ovat usein sisäisesti hajalla, syvässä hämmennyksen tilassa. He heilahtelevat tilasta toiseen, välillä ilman toivoa ja sitten toiveiden illuusioon. Kun Syvien vahvuuksien koulu -hankkeessa olin tekemässä lasten vahvuuksien itsearviointia, huomasin erään tytön murheellisen näköisenä pohtivan tehtävää. Menin hänen luokseen ja kysyin tarvitseeko hän apua. Hän vastasi, että minä en osaa vastata oikein mitään tuohon toiveikkuus-vahvuutta koskevaan kysymykseen.
Löytääkseen tien takaisin toivoon näiden lasten on saatava tuntea, että joku heistä välittäisi. He tarvitsevat ihmisiä, jotka haluavat ja osaavat kuunnella heitä, heidän vammojaan ja tarpeitaan, ja vaistoavat mitä he tahtovat ja tarvitsevat. He tarvitsevat kasvuyhteisöstä lujaa kiintopisteihmistä, joka ohjaa, suojelee ja rohkaisee autettavaansa löytämään luottamuksen, toiveikkuuden, itsarvostuksensa ja vahvuutensa. Lapsen on päästävä kokemaan, ettei häntä jätetä omien mielialojensa armoille, vaan että yhteisö takaa hänelle mahdollisuuden kasvaa ja havahtua omiin vahvuuksiinsa. Syvien vahvuuksien koulu -sopimusmalli sisältää sitoutuvuus-sopimuksen, jota voidaan kutsua lapsiasiakirjaliikkeen perustamisasiakirjaksi. Se on samalla kutsu kasvuyhteisöllisen koulukulttuurin kehittämiseksi: Sitoutuminen erinomaisuuteen ja viisauteen Syvien vahvuuksien koulu on vanhempien, oppilaiden ja opettajien kumppanuutta, joka asettaa oppimisen erinomaisuuteen ja viisauteen ensisijaiseksi tavoitteekseen. Kaikki kolme osapuolta allekirjoittavat oppimisen lupauksen, joka takaa, että jokainen tekee voitavansa, jotta opiskelija oppii.
Löytääkseen tien takaisin toivoon näiden lasten on saatava tuntea, että joku heistä välittäisi. He tarvitsevat ihmisiä, jotka haluavat ja osaavat kuunnella heitä, heidän vammojaan ja tarpeitaan, ja vaistoavat mitä he tahtovat ja tarvitsevat. He tarvitsevat kasvuyhteisöstä lujaa kiintopisteihmistä, joka ohjaa, suojelee ja rohkaisee autettavaansa löytämään luottamuksen, toiveikkuuden, itsarvostuksensa ja vahvuutensa. Lapsen on päästävä kokemaan, ettei häntä jätetä omien mielialojensa armoille, vaan että yhteisö takaa hänelle mahdollisuuden kasvaa ja havahtua omiin vahvuuksiinsa. Syvien vahvuuksien koulu -sopimusmalli sisältää sitoutuvuus-sopimuksen, jota voidaan kutsua lapsiasiakirjaliikkeen perustamisasiakirjaksi. Se on samalla kutsu kasvuyhteisöllisen koulukulttuurin kehittämiseksi: Sitoutuminen erinomaisuuteen ja viisauteen Syvien vahvuuksien koulu on vanhempien, oppilaiden ja opettajien kumppanuutta, joka asettaa oppimisen erinomaisuuteen ja viisauteen ensisijaiseksi tavoitteekseen. Kaikki kolme osapuolta allekirjoittavat oppimisen lupauksen, joka takaa, että jokainen tekee voitavansa, jotta opiskelija oppii.